Freeman: privatizace byla uspěchána [rešerše | kategorie: Železniční doprava – svět | Dopravní noviny | Jana Nagyová | 21. 10. 1999] [tisk] Zkušenosti lorda Rogera Freemana, bývalého ministra dopravy Velké Británie v době privatizace britských drah: Britská vláda rozhodla o privatizaci železnice především kvůli vleklým problémům, které byly již od 50. let. Začátkem 90. let se situace vyhrotila - zvětšila se ztráta z provozu, klesaly objemy přeprav, byly značné nedostatky v investiční činnosti a nemožnost získání dalších investic. V roce 1992 zveřejnila vláda ”Bílou knihu” o privatizaci železnic a parlamentu předložila zákon, na jehož základě bylo možné privatizaci uskutečnit. Zákon ”Railways Act” parlament schválil v roce 1993.
V první fázi privatizace vznikly dvě státní organizace. Společnost Railtrack jako organizace vlastnící infrastrukturu vznikla 1. dubna 1994. V květnu 1996 proběhla privatizace infrastruktury formou odprodeje na burze. Privatizace železnic ve Velké Británii je nejčastěji kritizována kvůli vysokému množství uzavíraných smluv, zhoršení kvality služeb a zvýšení státních dotací. Kladem privatizace je identifikace nadbytečných aktiv a aktivizace nevyužívaného majetku. Negativní stránky privatizace jsou tři: rychlost, s jakou byla privatizace provedena, způsob zpoplatnění přístupu na dopravní cestu a vysoký počet smluv.