Ministerstva rozhodují o úpravě úseku Labe [rešerše | kategorie: Vodní doprava – ČR | Dopravní noviny 7. 10. 1999] [tisk] Rozhovor se specialistou pro výzkum a vývoj firmy Československá plavba labská Ing. Janem Čalábkem, CSc. o projektu na úpravu úseku Labe, který je v současné době posuzován z hlediska vlivu na životní prostředí: Úprava tohoto úseku Labe je co do významu srovnatelná s dálnicí D8 či D5. Vodní cesty na Labi byly upravovány už od začátku 20. století. Stavba stupňů v Malém Březnu a v Dolním Žlebu měla proběhnout v roce 1936, plánovaná pak byla i v letech 1965, 1975, 1985 a 1994. Plnohodnotná labsko-vltavská vodní cesta je kvůli nízkému stavu vody na dva až tři měsíce v roce odříznuta a přitom vodní doprava plní již od předválečného období funkci katalyzátoru cen železniční dopravy.
Pro zlepšení plavebních podmínek na 40 km dlouhém úseku mezi střekovským stupněm a státní hranicí se odborníci kloní k výstavbě dvou vzdouvacích jezů. Labe je zatím jedinou vodní cestou, která napojuje náš stát na síť evropských vodních cest a zabezpečuje přepravu do a z přístavů ve vnitrozemí: Lovosic, Mělníka, Prahy a od roku 2007 i nový přístav v Pardubicích.