Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Dopis děčínskému příteli, aneb Kdo brzdí rozvoj lodní dopravy
[rešerše | kategorie: Vodní doprava – ČR | Pohoda | Jaroslav Kubec | 7. 9. 1999] [tisk]
Příspěvek bývalého pracovníka Ředitelství vodních cest (ŘVC) Ing. Jaroslava Kubce, CSc. o zlepšení plavebních podmínek na Labi. Splavnost Labe pokulhává za splavností ostatních evropských řek, navazující 300 km dlouhá trasa do Magdeburgu je na tom obdobně. Ještě v období existence NDR byly zpracovány dvě studie na výstavbu 18 až 19 stupňů. Stavba se však ukázala jako nákladná (cca 140 miliard Kč), zcela neefektivní a hlavně neprůchodná z ekologického hlediska. Podle oficiálního stanoviska německé strany ke kanalizování nikdy nedojde. Spolková vláda vzhledem k současné situaci rozhodla o realizaci kompromisního řešení úprav na Labi, které spočívá pouze v ”měkkých” regulačních zásazích, 15x levnějších a je přijatelně efektivní.
Zlepšení podmínek na úroveň německého úseku si u nás vyžádá zvýšení přípustných ponorů od hranic do Děčína asi o 20 - 25 cm a na zbývajícím úseku po Ústí nad Labem dokonce o 40 - 50 cm. Původně se uvažovalo o výstavbě dvou vysokých jezů s plavebnímu komorami. Dnes již však neexistuje investor a navíc se radikálně změnily názory na vztahy vodních děl k životnímu a přírodnímu prostředí.
Řešením je bagrovat dno a v místě, kde prohloubení dna překročí cca 0,5 m, vybudovat stabilizační práh. Nad ním začít s novou úpravou dna. Podařilo se dokázat, že stačí vybudovat jen dva prahy, a to v místech plánovaných jezů. Jde o řešení skutečně levné (náklady by neměly překročit 3 miliardy Kč), realizovatelné v nejbližších 3 - 4 letech. Před více než rokem byly zahájeny projekční přípravy popsané levné ”prahové” varianty. Vznikla však silná lobby, která začala práci brzdit. Na poradu ministra dopravy a spojů byl předložen materiál, doporučující výstavbu jakési hybridní varianty, o nákladech téměř 7 miliard Kč, přizpůsobené tak, aby bylo možno ve vhodném okamžiku snadno přejít na úplnou jezovou variantu. Po odborném rozboru materiálu bylo zjištěno, že je plný dezinformací.
Autor článku byl ředitelem ŘVC vyzván k rozvázání pracovního poměru kvůli poukazování na hrubé nesrovnalosti v argumentaci lobby. Nakonec se nyní o prahové variantě nesmí nikde hovořit. Jaroslav Kubec se zúčastnil zasedání komise pro životní prostředí Rady města Ústí nad Labem, kde informoval o prahové variantě a především o tom, že je téměř o 4 miliardy korun levnější než varianta jezová. Den nato dostal od ředitele ŘVC okamžitou výpověď. Zároveň bylo zrušeno technické oddělení.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu