Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Jakém jsou zkušenosti s různými modely uspořádání železnice v Evropě a ve světě
[rešerše | kategorie: Železniční doprava – svět | Železničář | Pavel Řezáč | 6. 4. 2000] [tisk]
Mimo Evropu se o oddělení dopravní cesty od dopravních služeb neuvažuje. K velké reformě došlo v Japonsku, kde byly dřívější státní dráhy rozděleny na 6 integrovaných společností. V USA vedla silniční a letecká konkurence k zániku dálkové osobní dopravy na železnici – v USA nejsou státní dráhy. V poslední době se stát snaží oživit osobní dopravu na železnici. V Austrálii se rozhodli neoddělovat infrastrukturu od dopravy. Program liberalizace přístupu na železniční infrastrukturu pro různé železniční podniky je evropské specifikum. Bývalé státní dráhy v Anglii byly rozděleny na desítky privatizovaných společností. Infrastrukturu vlastní privatizovaný Railtrack. Vzájemné vztahy upravuje 15.000 smluv, jsou komplikované a projevují se ve zhoršení kvality a bezpečnosti provozu.
Unikátní model je ve Francii. Byla zřízena nevelká státní organizace manažera infrastruktury, která převzala a spravuje dluhy národní železniční společnosti, investuje do rozvoje železniční infrastruktury a odpovídá za provoz infrastruktury. Národní železniční společnost zůstala plně integrovaná. Za nejúspěšnější model byl považován model německý, ale nedávno provedená analýza prokázala značnou ztrátu. Všude, kde byla železnice rozdělena, došlo ke zhoršení hospodaření i bezpečnosti, k horšímu používání státních prostředků, k růstu administrativy a k většímu zatížení státu.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu