Transformace Českých drah ve světle dopravní politiky EU [rešerše | kategorie: Dopravní politika – svět, Železniční doprava – ČR: České dráhy | Železničář 23. 3. 2000] [tisk] Transformace železnic je jedním z mnoha problémů aplikace ”acquis communautaire” v ČR před jejím vstupem do EU. Transformace musí odpovídat jednomu ze základních požadavků dopravní politiky EU: vytvořit takové prostředí dopravního trhu, v němž mají všichni dopravci stejné podmínky pro podnikání. Základní prioritou je další rozšiřování volného přístupu k železniční infrastruktuře (liberalizace), pro který musí státy vytvořit dva nutné předpoklady: 1) všeobecnou odpovědnost za rozvoj a provozování železniční infrastruktury mají státy, 2) funkce, zajišťující rovný a nediskriminační přístup k infrastruktuře, musí vykonávat instituce nezávislá na dopravním podniku. Finanční hospodaření musí být proto zajištěno odděleně za provozování infrastruktury, osobní dopravy a nákladní dopravy.
V mnoha zemích s rozdělenou železnicí se množí kritiky současného stavu a požadavky na reintegraci železnice. Došlo ke zhoršení bezpečnosti na železnici a samostatní manažeři infrastruktury se dostávají do područí stavebních lobby. EU chystá nová legislativní opatření, nepožaduje však institucionální rozdělení národní železnice. V návrhu novely direktivy 91/440 je, že státy musí zajistit oddělené účtování zisků a ztrát a výsledných rozvah za přepravní služby na jedné straně a za provozování infrastruktury na straně druhé. Organizační uspořádání železnice je výlučně v působnosti jednotlivých států.
ČR zatím nesplnila požadavky EU týkající se odpovědnosti státu za financování rozvoje a údržby infrastruktury, za správné stanovení poplatků za užívání železniční infrastruktury a za úhradu tržbami nepokrytých nákladů na osobní dopravu, kterou stát požaduje jménem společenských potřeb.