Kudy na sever dobří lidé? [rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR | Ekonom | Petr Němec, Milan Syruček | 15. 6. 2000] [tisk] Vodní doprava je v některých oborech (přeprava hromadných zásilek a zvláště těžkých a velkých kusů) bezkonkurenční. V normálním roce dokáže přepravit 1,3 až 1,8 milionů tun zboží. Vybudování dvou nízkých plavebních stupňů na dolním Labi by umožnilo využít ponor plavidel 140 cm, což zajišťuje rentabilitu po dobu 340 dnů v roce.
Vzorem pro kombinovanou dopravu by mohlo být Švýcarsko, kde tranzitní kamiony v podstatě na silnici nevjedou a jsou přepraveny na další hranici po železnici. V ČR je projekt RO-LA do roku 2002 dotován českou a saskou vládou. Sasko nyní zvažuje prodloužení provozu do zprovoznění dálnice D8, resp. A17, tedy do roku 2005.
V dálkových přepravách a přepravách hromadného zboží jsou i z hlediska ceny nejvýhodnější železnice a vodní doprava, pouze přepravu menších a cenných zásilek by v ideálním případě měly zajišťovat kamiony. Jednou z možností řešení jsou Dopravně zbožová centra (DZC) tam, kde se sbíhají dopravní sítě. V Sasku už jich je přes dvacet, jedno DZC je připravováno i u nás v Lovosicích. Studie Phare předpokládá, že přeprava zboží vzroste v letech 1996 až 2015 ve vnitrostátních přepravách o 40 až 70 %, ve vývozu mimo prostor EU o 90 až 150 % a v dovozu o 80 až 140 %. Tomu musí odpovídat rozvoj dopravních infrastruktur zemí nejen stávajících, ale zejména budoucích členů EU.