Věřím, že zanedbávání vodní dopravy v ČR skončí [rešerše | kategorie: Vodní doprava – ČR | Dopravní noviny | pak | 25. 5. 2000] [tisk] Rozhovor s ředitelem akciové společnosti Vodní cesty a bývalým náměstkem ministra dopravy Petrem Formanem. Prvním důvodem, proč stojí ekologická vodní doprava na okraji zájmu, je podle něj stagnace plavby v ČR. Na počátku století bylo Labe nejvýkonnější vodní cestou v Evropě. Ve třicátých letech plavba kryla přes 20 % zahraničních přeprav. Do vodních cest se přestalo investovat a úroveň plavebních podmínek na dolním Labi zůstala stejná jako před sto lety. Druhým důvodem je velice malá a slabá lobby vodní dopravy. Třetí důvod vyplývá z apriorní nedůvěry ekologických aktivistů i odborníků k jakýmkoliv vodním stavbám. Dopravní výzkumy ukázaly, že při dobrém připojení ČR na evropské vodní cesty by podíl plavby na zahraničních přepravách vzrostl z dnešních 2 % na víc než 20 %. Bylo by k tomu třeba zlepšit plavební podmínky v dolním úseku Labe a dokončit splavnost do Pardubic, prodloužit splavnost Odry z Polska do Ostravy a připojit jižní Moravu na Dunaj. V Evropě se vnitrozemská plavba podílí na mezinárodních přepravách téměř 40 %.