Dlouhodobá dopravní politika stále chybí [rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR | Dopravní noviny | Luboš Spálovský | 10. 6. 1999] [tisk] Rozhovor s poslancem Miroslavem Kapounem (ČSSD), který byl do loňských voleb předsedou pracovní skupiny pro dopravu Hospodářského výboru sněmovny, přičemž v jejím čele zůstal i po přeměně na podvýbor. Z něho uvádíme tento výtah: Naším partnerem pro jednání se stal přímo ministr dopravy a spojů. Přesto MDS nestačí zákonné předlohy kvalitně připravovat a my pak máme problémy s jejich prosazováním. Množství připravovaných zákonů, které si MDS naplánovalo, tak znehodnocuje jejich kvalita... Dokument střednědobá strategie sektoru dopravy by měl jasně definovat dopravní obslužnost, způsob odstátnění regionálních tratí atd.
Dopravní politika by měla obsahovat konkrétní vymezení jako např. že železniční doprava je páteřní dopravou a veškerá ostatní hromadná doprava bude navazovat. Nemělo by docházet ke konkurenci mezi vlaky a autobusy… Největším problémem je nedostatek peněz, zvláště na údržbu pozemních komunikací. Proto také členové podvýboru např. požadovali zavedení vážení nákladních vozidel… Stát by měl předložit jednoznačnou objednávku a uzavřít s ČD smlouvu, ve které bude zakotveno, co a za kolik bude provozovat. K zemím, které železnici přejí, patří například Polsko... Asi se nepodaří transformovat ČD na akciovou společnost v roce 2000. Pokud se účetně oddělí provoz a dopravní cesta a vzniknou podniky dva, bude si správce dopravní cesty diktovat ceny a nenechá vydělat společnost, která po ní bude jezdit.