Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Dálnice, město a ovzduší
[rešerše | kategorie: Dálnice – D8, Dálnice – ČR | Alternativy pro Sever | Svatava Plecháčová | 31. 5. 1999] [tisk]
Svatava Plechačová, která dříve pracovala v Ústavu pro životní prostředí, vyjadřuje své stanovisko k dálnici D8: Transkontinentální dálnice Skandinávie - Balkán by přivedla do ústecké kotliny mnohonásobně vyšší přepravní zatížení ve srovnání se současným stavem. Současně s vyšším provozem lze předpokládat i úměrné zvýšení množství škodlivin v ovzduší. Při spalování nafty nebo benzínu se tvoří 164 druhů škodlivých nebo jedovatých látek. Výfukové plyny z naftových motorů obsahují méně CO a o 100 % více oxidů dusíku (NOx), ne? benzínové motory. Relativní faktor toxicity NOx je však 10x vyšší než u CO. Při spalování nafty vznikají i silně dráždivé látky, jako formaldehyd a akrolein a velké množství sazí a uhlovodíků s rakovinotvornými účinky. Proto se také ve vyspělých zemích prosazuje snižování počtu osobních vozidel s naftovým motorem.
Je nezodpovědné, proč představitelé města nezaložili krizový štáb proti vedení dálnice v blízkosti města. Vždyť dokonce existuje jiné řešení, např. chomutovský koridor. Nově vybudované dálnice v evropských zemích míjí města ve značných vzdálenostech. Dostatečný počet přivaděčů z různých čtvrtí města pak napojení na dálnici řeší lépe. Zamyslíme-li se nad polohou Ústí nad Labem a jeho možného plošného rozvoje, zjistíme, že je to možné jen západním směrem. V tomto případě by dálnice D8 v budoucnosti procházela přímo středem města. Celkový trend vyspělých zemí navíc směřuje k přenesení nákladní dopravy na železniční síť.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu