Dálnice, město a ovzduší [rešerše | kategorie: Dálnice – D8, Dálnice – ČR | Alternativy pro Sever | Svatava Plecháčová | 31. 5. 1999] [tisk] Svatava Plechačová, která dříve pracovala v Ústavu pro životní prostředí, vyjadřuje své stanovisko k dálnici D8: Transkontinentální dálnice Skandinávie - Balkán by přivedla do ústecké kotliny mnohonásobně vyšší přepravní zatížení ve srovnání se současným stavem. Současně s vyšším provozem lze předpokládat i úměrné zvýšení množství škodlivin v ovzduší. Při spalování nafty nebo benzínu se tvoří 164 druhů škodlivých nebo jedovatých látek. Výfukové plyny z naftových motorů obsahují méně CO a o 100 % více oxidů dusíku (NOx), ne? benzínové motory. Relativní faktor toxicity NOx je však 10x vyšší než u CO. Při spalování nafty vznikají i silně dráždivé látky, jako formaldehyd a akrolein a velké množství sazí a uhlovodíků s rakovinotvornými účinky. Proto se také ve vyspělých zemích prosazuje snižování počtu osobních vozidel s naftovým motorem.
Je nezodpovědné, proč představitelé města nezaložili krizový štáb proti vedení dálnice v blízkosti města. Vždyť dokonce existuje jiné řešení, např. chomutovský koridor. Nově vybudované dálnice v evropských zemích míjí města ve značných vzdálenostech. Dostatečný počet přivaděčů z různých čtvrtí města pak napojení na dálnici řeší lépe. Zamyslíme-li se nad polohou Ústí nad Labem a jeho možného plošného rozvoje, zjistíme, že je to možné jen západním směrem. V tomto případě by dálnice D8 v budoucnosti procházela přímo středem města. Celkový trend vyspělých zemí navíc směřuje k přenesení nákladní dopravy na železniční síť.