Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Stále o krok pozadu
[rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR | Ekonom | Eva Rázgová | 15. 7. 1999] [tisk]
Komentář. Pracovnice Ústavu pro ekopolitiku k dopravní politice ČR mj. uvádí: Nelze tvrdit, že by se rozvoj dopravy v EU v minulosti ubíral dobře promyšlenou cestou bez chyb. Obava, že evropská pozemní doprava směřuje do slepé uličky, se poprvé objevila na počátku 90. let na summitu v Dublinu, kde se potvrdilo, že dosavadní jednostranný a rychlý nárůst nároků na dopravu, zejména silniční, je do budoucna jednoznačně nežádoucí. Státy, které si v minulosti mohly dovolit mnohem větší investice do silniční výstavby než my, však už dávno vědí, že protkávání země stále hustší sítí dálnic je pouze krátkodobým řešením. Z dlouhodobého hlediska přináší především tyto problémy: 1) nárůst počtu motorových vozidel je vždy mnohem intenzivnější než rozvoj dopravních sítí, 2) státní rozpočet ani soukromý kapitál nejsou schopny uvolnit dostatečné množství investičních prostředků pro krytí nákladů extenzivní výstavby dálnic a rychlostních silnic, 3) zvyšují se externí náklady spojené s poškozením životního prostředí, 4) roste počet dopravních nehod a jejich následků, které musí hradit společnost. Podstatný je rovněž efekt tzv. indukovaných přepravních nákladů, kdy nové silniční komunikace jen krátkodobě ”naředí” dopravu, současně však automobilovou dopravu zatraktivní a zvýší tak poptávku po ní. Je tak zřejmé, že naše současná dopravní politika je minimálně o jeden důležitý krok pozadu.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu