EU dává, hloupý nebere [rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR | Ekonom | Alice Olbrichová | 12. 8. 1999] [tisk] Země EU jsou odhodlány přispět ČR na rozvoj dopravních sítí v příštích deseti letech částkou kolem 59 miliard korun, avšak jen když se bude investovat do komunikací alespoň 1,5 % HDP. V průběhu 90. let byly investice v ČR na dopravní infrastrukturu 0,75 % HDP a teprve letos mají dosáhnout 1,2 % HDP. Podle návrhu rozvoje dopravních sítí do roku 2010 by na území ČR měly vzniknout 503 km nových dálnic, čtyři železniční koridory a současné silnice by se měly zkvalitnit. Jejich špatný stav způsobuje mj. výrazně rostoucí nehodovost, která za posledních deset let vzrostla o 163 % a výrazně tak předstihla růst dopravních výkonů.
Zda budou peníze nabízené EU využity, rozhodne MŽP, které se odmítavě staví k výstavbě dálnic a snáší důkazy o jejich škodlivosti pro životní prostředí. Finance z EU nemohly být zatím použity, protože MŽP se např. nelíbí, že má dálnice vést CHKO České středohoří. Kvůli sporům s ekology jsou zmrazeny i obchvaty Plzně, Prahy a Hradce Králové. Zastánci nových komunikací tvrdí, že každý rok zpoždění výstavby dálnic připraví o život 70 lidí při dopravních nehodách a vyžádá si 238 těžce zraněných a 1.431 lehce zraněných. Pokud by se podařilo realizovat celý plán výstavby dálnic, klesl by podíl obyvatel obtěžovaných vlivy silniční dopravy o 90 %. K těmto poznatkům dospěla studie Dopravní fakulty ČVUT v Praze o přínosech rozvoje dopravní infrastruktury, která byla zpracovaná na objednávku MMR. Každý kilometr dálnice vytvoří v průběhu její výstavby pracovní příležitost pro 550 a poté trvale pro 150 lidí, kteří zajišťují její provoz. Navíc stavba kilometru dálnice zaměstná dalších až tisíc lidí v navazujících činnostech. V přilehlých oblastech se zvyšuje mobilita.