Metropole před dopravním kolapsem, co dál? [rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR | Hospodářské noviny | Petr Melničuk | 13. 8. 1999] [tisk] Rozhovor s předsedou dopravní komise pražského magistrátu Františkem Laudátem o řešení složité dopravní situace v hlavním městě. Metropole do dneška nemá kapacitní funkční provázaný systém silnic a přitom ke konci loňského roku každý druhý obyvatel Prahy měl osobní automobil. Pražané tak předstihli například Berlín, Hamburk, Kolín, Stuttgart a Hannover. Je nezbytně nutné: 1) v co nejkratším čase dobudovat funkční systém kapacitních komunikací (současné představy počítají se dvěma okruhy - městským a vnějším, které mají být doplněny sedmi radiálami), 2) musí být provedena komplexní restriktivní dopravní opatření v centru Prahy a hledány způsoby, jak přimět Pražany i návštěvníky k používání MHD (nelze však přistoupit k úplnému zákazu vjezdu aut do centrálních částí města).
Na jihovýchodě města se počítá s vedením trasy dál od města, na severozápadě naopak co nejblíže městu. Realizaci těchto částí silničního okruhu rozhodně nepomáhají rozpory mezi městem a MŽP. Souhrnná částka, potřebná na výstavbu chybějících částí městského okruhu, radiálních komunikací a vnějšího okruhu je kolem 70 miliard Kč. Zdrojem bude městský rozpočet, z něhož se na dopravu každoročně dává téměř polovina všech příjmů, což je letos více než 10 miliard Kč. S dílčím zlepšením smogové situace v Praze lze počítat až kolem roku 2003.