Přínosy rozvoje dopravní infrastruktury ČR [rešerše | kategorie: Dálnice – ČR | Dopravní zprávy 31. 8. 1999] [tisk] Výtah z tiskové konference ze dne 13. července 1999, které se zúčastnili prof. Fr. Lehovec (StF ČVUT), prof. P. Moos (DP ČVUT), ministr J. Císař a J. Čipera (ŘSD ČR). Hustota sítí je optimální, železnic je více než v EU. Podíl dálnic je velmi malý, asi 25 % v zemích EU (6,3 km/1000 km2 území). Kvalita je nízká, neboť nejsou prostředky na údržbu. Rostou dopravní výkony a jediným řešením je rychlé budování kapacitních komunikací. Existuje exaktně dokázaná závislost mezi kvalitou dopravního spojení a hospodářskou silou okresu. Je proto nutné dostavět obchvat Plzně dálnicí D5 a dálnici D8 přes CHKO České středohoří na Ústí nad L., neboť jde o ekologické stavby.
Dálnice (nyní 498 km) mají pozitivní přínos tím, že snižují nehodovost. Vzhledem k silnicím I. třídy je na dálnicích až 4x nižší (v roce 1998 to bylo 12,07 nehod/108 vozokm). Dokončení výstavby dálniční sítě ČR přinese každý rok tyto snížené počty: 70 usmrcených osob (pro srovnání v roce 1997 bylo na silnicích celkem 1.597 mrtvých a na železnici 39, tj. 41x méně - pozn. redakce), 238 těžce zraněných osob a 1.431 lehce zraněných osob.
Ekologičtí aktivisté uspěli v posledních letech tím, že neustálými protesty a zpochybňováním veškerých podkladů a důkazů vytvořili dojem, že dálnice jsou neekologické a nepřátelské životnímu prostředí. Studie na úseku dálnice D8 (Praha - Drážďany) ukazují, že počet lidí žijících v pásmu do 100 m od osy komunikace by byl u dálnice o 95 % nižší než u dosavadního řešení. Kdyby se realizovala celá síť plánovaných dálnic u nás, podíl ovlivněných obyvatel by poklesl na 10 % dnešního stavu, tj. o 60.000 lidí.
Byl také předložen návrh na ustavení ”Občanského konzultačního fóra”, které by shromažďovalo názory a náměty související s plánováním a realizací dopravních staveb. Fórum by bylo partnerem veřejné správě, projektantům a stavebním firmám. Přihláky lze zasílat na adresu: prof. Ing. Petr Moos,CSc., Dopravní fakulta ČVUT, Konviktská 20, 100 00 Praha 1.
Citát na závěr: ”Ochrana životního prostředí je velmi významná, ale jen tehdy přínosná, je-li chápána v celkovém kontextu rozvoje společnosti i tvorby krajiny.”