Rozvoj silniční sítě ve vztahu k osídlení ČR [rešerše | kategorie: Dálnice – ČR | Doprava | Milan Körner | 20. 7. 1999] [tisk] Komentář k jednotlivým variantám koncepce rozvoje dopravních sítí, v němž je navrhována další, tzv. varianta ”U” - urbanistická. Ta ve velké míře podporuje vládní návrh (kritizuje pouze nadbytečné parametry, tzn. vysoké náklady), v menší míře návrh ČS dopravního klubu.
Rozdíly vůči vládní variantě jsou např. tyto: a) R6 - v úseku Nové Strašecí - Karlovy Vary na I/6 stačí stávající profil silnice (řídce osídlená oblast), b) R43 - čtyřpruhový profil na I/43 je zbytečný, stačí jen v oblasti Brněnské aglomerace, c) R52 - dostavba úseku Pohořelice - Nový Přerov - státní hranice není zdůvodnitelný, stačí stávající I/52 na Mikulov, d) D47 - v úseku Bělotín - Ostrava je nepotřebná, její výstavba se stala jen ”politickým programem” (navrhuje se vybudovat R58 na pravém břehu Odry kolem letiště až do Bohumína). Vedení R28 Postoloprty - Most - hranice postrádá logiku, neboť na rozdíl od dálnice D8 či silnice R7 nesměřuje k významným saským aglomeracím (Drážďany a Chemnitz - Zwickau).
Závěr: ”S výjimkou doplnění chybějících úseků D1, D5, D8 a D11 (do Hradce Králové), není na území ČR potřebné sledovat výstavbu dalších tras této kategorie... Koncepce prosazované ekologickými aktivitami v řadě případů ignoruje hlavní vazby osídlení ČR, zejména významné koridory.” V každém případě by měla být opuštěna výstavba ”plných” profilů kapacitních silnic v úsecích, kde to není v současné době nutné.