K ekologickému hodnocení koncepce dopravních sítí [rešerše | kategorie: Dálnice – ČR, Vodní doprava – kanál DOL | Haló noviny | Jan Zeman | 6. 8. 1999] [tisk] Komentář. Procedura posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) má předcházet vzniku ekologických problémů dle zákona č. 244/1992 Sb. Její výsledek není pro úřady závazný, i když slušná společnost jej respektuje. Koncepce dopravních sítí neuspěla ve dvou směrech. Jednak se při EIA ukázalo, že 50 % navrhovaných dálničních komunikací není dopravně zdůvodněno, jednak se dálnice D8 přes CHKO České středohoří a D3 přes Středočeskou pahorkatinu a kanál Dunaj – Odra – Labe ukázaly jako ekologicky neúnosné. Alternativní návrh Českého a Slovenského dopravního klubu je podstatně efektivnější ekonomicky, ekologicky i dopravně. MŽP ve svém posudku navrhovalo kompromis. Ten smetla porada ekonomických ministrů a 21. července 1999 i vláda. Usnesla se na koncepci blízké původní. Vysmála se tak výsledkům posuzování a uložila ministrovi porušit zákony, nad jejichž dodržováním má bdít. Vzniká otázka k čemu procedura EIA je. Čím se liší Klausova vláda, která EIA nepřipustila, od Zemanovi vlády, která ignoruje její výsledky.