Dálnicím se neblýská na lepší časy [rešerše | kategorie: Dopravní politika – svět | Hospodářské noviny | Jiří Michal | 11. 3. 1999] [tisk] Největší překážkou na výstavbu dálnic je nedostatek financí. Jeden kilometr stojí 200 až 300 miliónů korun. Dále doposud není přijata koncepce dopravní politiky, kterou přislíbila vypracovat vláda ČSSD. V současné době probíhá hodnocení koncepce dopravních sítí podle zákona č. 244/1992 (tzv. proces EIA), přičemž posuzované alternativy (návrhy MDS a ”ekologická” varianta) jsou velmi rozdílné. Ministerský návrh podporuje dosavadní směrování masové výstavby dálnic. Tento trend je navíc podpořen zájmem zemí EU o možnost tranzitu přes území ČR, který by umožnil masový přesun zboží Evropou z jihu na sever a ze západu na východ. Alternativní koncepce počítá s maximálním využitím ekologicky příznivějších druhů dopravy a minimalizace nevhodných druhů, jako např. automobilová doprava. Na otázky, proč potřebuje ČR rozšíření dálniční sítě a zda je dálnice ekologičtější než ostatní druhy silnic, zde odpovídá ministr životního prostředí Miloš Kužvart, ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Jaroslav Čipera a člen ekologického sdružení Děti Země Miroslav Patrik.