Možnost výstavby kanálu vyvolala diskuse [rešerše | kategorie: Vodní doprava – svět, Vodní doprava – kanál DOL | Dopravní noviny 1. 4. 1999] [tisk] Pro výstavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe je prezident Vídeňské hospodářské komory (WWK) Walter Netting a rakouské Sdružení průmyslníků (IV), které odhaduje náklady stavby na rakouském území na čtyři až šest miliard ATS. Za obohacení krajiny považuje stavbu člen dolnorakouské zemské vlády, který má na starosti životní prostředí. Pro stavbu je i poslanec rakouského parlamentu Werner Kummerer. Výstavba se ovšem dotkne území národního přírodního parku, kde doporučuje udělit výjimku nebo zmenšit území parku. Vídeňský radní Fritz Svihalek nevidí projekt jako prioritní a naléhavý. Žádá projekt, který by spojil Vídeň vodní cestou s Hamburkem a Baltem. Rakouští Zelení odmítají kanál a považují spojení kanálu a přírodního parku za vyloučené. Svaz pro životní prostředí v saském Magdeburku soudí, že je nerealistické uvažovat o přebudování Labe na dopravní cestu. Na německém území by kanál protínal šest národních parků, šest biosférických rezervací UNESCO a 222 chráněných oblastí. Dolnorakouský ministr pro životní prostředí Wolfgang Sobotka označil projekt za nesmyslný a nezralý a označil kanál za pohromu pro národní park dunajských lužních lesů.