Ekologický aktivista bojuje za dostavbu dálnice [rešerše | kategorie: Dálnice – D5 | Lidové noviny | Ivan Brezina | 31. 7. 1999] [tisk] Možných tras vedení dálničního obchvatu Plzně je několik. Orientačně je lze rozdělit na varianty typu ”S” (přes zalesněný vrch Valík) a ”K” (koridorem mezi městskými částmi Černice a Bručná). Vláda v roce 1991 nejprve variantu ”K” schválila, pak ale náhle své rozhodnutí změnila. Občanská sdružení a ekologičtí aktivisté od té doby bojují proti tomu, aby se nová varianta SUK2 zakousla do vrchu Valík. Ekologickému aktivistovi Janu Rovenskému dal v srpnu 1997 za pravdu i Vrchní soud. Ten konstatoval, že územní rozhodnutí vydané pro variantu SUK2 bylo nezákonné, neboť se úředníci při jeho přípravě dopustili mnoha chyb. Letos v červnu dospěl Pavel Rychetský k názoru, že trasa SUK2 je ”legislativně neprůchodná”.
Ředitel sekce územního plánování MMR Jiří Novák tvrdí, že Rychetský zřejmě rozhodoval bez znalosti právního posudku, který sám zadal. Jiří Novák věří, že pokud se neudělá formální chyba, podaří se trasu SUK2 nakonec prosadit. Na trase KUO prosazované ekologickými aktivisty dnes vyrůstá několik rodinný domů. Podle názoru ekologů jsou to černé stavby. Stavební odbor plzeňského magistrátu prý v rozporu se zákonem nepřizval Děti Země k projednávání jako účastníky schvalovacího řízení. To, že ekologičtí aktivisté dálnici podporují a za jednu z variant chtějí bojovat, je zřejmě světovým unikátem. Podle Rovenského Děti Země výstavbu dálnice nezdržely ani o den. Naopak ji zdržela špatná práce státních úředníků, kteří na dva roky přerušili územní řízení na trasu KUO. K variantě obchvatu mezi Černicemi a Bručnou se kloní i ministr životního prostředí.