Na okraji zájmu [plný text článku | kategorie: Kombinovaná doprava – ČR | Dopravní zprávy | Vlastimil Pažourek | 31. 8. 1999] [tisk] Podpora ekologické dopravy v ČR je ze strany nevládních iniciativ zpravidla soustředěna na snahu podporovat železniční dopravu a chránit území před stavbami nových dálnic či vodních děl. Poněkud stranou je podpora rozvoje ekologicky méně škodlivých druhů doprav. V našem případě jde zejména o kombinovanou dopravu (KD). Ta umožňuje zejména přepravy nákladů po železnici, vnitrozemskou lodní a námořní dopravou. Její výhodou je možnost vozit zboží, které zpravidla vezou dálkové kamiony. Hranice efektivity výhodnosti přeprav kombinovanou dopravou lodní či po železnici je cca 300 km. Její podpora vládami i dopravními odborníky je vedena snahou zastavit obecný prudký růst přeprav zboží po silnicích.
V ČR nesmělé snahy rozvíjet KD státní železnicí naplno změnil rok 1989. Vstup zahraničních investorů na náš dopravní trh vedl ke vzniku několika pravidelných linek KD pro přepravu kontejnerů. Přeprava výměnných nástaveb se zatím u nás příliš nerozšířily. Od nás jsou pravidelně vypravovány vlaky s kontejnery ve směru na severoněmecké přístavy Hamburk a Brémy třemi organizátory dopravy - společnostmi Metrans a.s., ČSKD-Intrans a.s. a Českými přístavy a.s. Společnost ČSKD-Intrans zajišťuje dopravu i do Rotterdamu a ve směru na Moskvu. Škoda Mladá Boleslav navíc vypravuje pravidelné vlaky s výměnnými nástavbami do svého montážního závodu v polské Poznani. Kombinovanou dopravou není od nás obsloužen směr na polské přístavy, na Balkán, na jih do Itálie či do Bavorska. Nejsme propojení ani na německé Porýni, Francii, Španělsko či Švýcarsko. Důvodem je zejména omezená finanční podpora státu. Dotace zpravidla získají ČD jen na nákup nových vagónů či k dotování linek RO-LA.
V České republice existují také dvě linky RO-LA sloužící k přepravě kamionů po železnici přes hranice mezi Lovosicemi a Drážďany a mezi Českými Budějovicemi a rakouským Villachem. Obě linky jsou dotovány z rozpočtu MDS i zahraničních partnerů. Jejich efektem je krátkodobý přenos výkonů ze silnice na železnici v omezeném hraničním úseku. Zdánlivě ekologicky výhodná přeprava. Opak je pravdou, kamion takto převážený nepotřebuje průjezdní povolení přes území Rakouska či SRN. Bez povolení tam ani jet nemůže, neboť každý stát si chrání své území před nadměrnou silniční dopravou. Tzv. ekologická doprava tak umožňuje přepravy kamionů např. z Balkánu či Ruska do ciziny. Je velmi pravděpodobné, že zrušení této linky by omezilo tranzity zboží po silnici přes území ČR a k převedení některých přeprav na železnici. Dotace ze strany státního rozpočtu jsou také časově omezené, podle direktiv EU není možné dotovat takovou dopravu dlouhodobě.
Důležité je, kde hledat cesty jak kombinovanou dopravou převést další zboží ze silnice na železnici. Ve světě je běžně, že i projekty KD nestátních subjektů jsou státem podporovány. Aktivity soukromých firem ve svozu kontejnerů, organizaci terminálů a navazování obchodních vztahů nakonec vedou k převodu dopravy na železnici a vodní dopravu. U nás se železniční doprava dotuje přímo k pokrytí ztrát, důsledků špatného hospodaření a poklesů výkonů železnice. Přitom desetina těchto prostředků by stačila k obecné podpoře KD. Výsledkem by mohlo být získání zboží pro železnici a tím i řešení příčin jejího špatného stavu.