Auto není škůdce, ale páteř moderní osobní dopravy [rešerše | kategorie: Vliv na životní prostředí – ČR | Lidové noviny | Ladislav Flegl | 12. 7. 1999] [tisk] Komentář, v němž autor mj. uvádí: Spojeným šikům levičáků a ekologů se podařilo učinit z individuální automobilové dopravy předmět intelektuálního opovržení, kdo jezdí autem, sobecky ničí přírodu i naše zdraví a vůbec je kazisvět. Tento naivní moralismus... výrazně komplikuje další rozvoj moderního dopravního systému a celé české společnosti... Pro takovouto složitou společnost je typické, že roste úloha času a vzrůstá důležitost být včas tam, kde je vhodná nabídka či poptávka – po práci, po zboží, po zábavě... Hlavní zátěž nemůže nést doprava veřejná a hromadná, neboť jsou ze své povahy příliš centralistické. Hromadná doprava může plnit úspěšně specifickou roli, jakou je třeba doprava příměstská nebo doprava městská na trase periferie - centrum. Veřejná doprava má své místo tam, kde existuje nějaký silný sociální důvod – například ohledy na staré, nemocné nebo invalidní občany.
Decentralizovaná společnost potřebuje decentralizovanou dopravu – a tou je v současné době individuální automobilová doprava. Je potřeba zbavit ekology neustále omílaného základního bludu: když jedete autem, pouze zbytečně vypouštíte jedovaté plyny a spalujete drahocennou ropu. Vy všichni však získáváte úsporu jediného neobnovitelného zdroje, času, který vám zbývá do smrti. Druhý ekologický blud je tvrzení, že poptávka po individuální dopravě je nekonečná. Neboli každá nová dálnice či silnice, bude za určitou dobu zase ucpaná. To není pravda. Poptávka po silnicích je fyzicky limitovaná počtem obyvatel, kteří mají řidičský průkaz. V jednu chvíli nemůže být na silnicích více aut, než kolik je řidičských průkazů. Navíc se tato situace jeví poměrně dost nepravděpodobnou. Poučení: stavějme dostatečně kapacitní silnice a dálnice s možností objíždět sídla po okruzích, aby nebylo nutné jezdit z periferie na periférii přes centrum, ale okolo města, a dopravní zácpy zmizí.
Třetí maxiblud je tvrzení, že veřejná doprava a centralizovaná doprava je levnější. Není. Veřejnou dopravou musíte tam, kam chce ona, auto jezdí kdy a kam chcete vy. Je na čase přestat se vymlouvat na zákony, které neumožňují stavět dálnice a nové silnice z ekologických důvodů. Pokud je tomu opravdu tak, je třeba tyto zákony změnit. Je třeba dělat maximum pro to, aby auto nebylo vnímáno coby perverzní neřest, ale jako nepostradatelná součást moderní společnosti, která si zaslouží své uznání.