Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Náklady na infrastrukturu a stupeň jejich úhrady jednotlivými typy vozidel
[rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR | Doprava 5. 2. 1999] [tisk]
Podle metodiky studie Evropské komise, která byla využita i v ČR a která posuzovala harmonizaci nákladů v dopravě, bylo zjištěno, že naše vozidla nad 12 tun nehradí náklady na infrastrukturu, které svým provozem vyvolávají. Pro upřesnění výpočtů byly použity různé modely se zahrnutím externích nákladů či nikoliv nebo různých druhů příjmů do státního rozpočtu.
Např. počítají-li se pouze náklady na infrastrukturu bez externalit a všechny příjmy z dopravy do státního rozpočtu bez rozdílu (mimo dálniční známky), pak skutečně vychází, že všechna vozidla, kromě těžkých nákladních vozidel (nad 12 tun) s přívěsem a tahačů s přívěsem, hradí náklady na infrastrukturu.
Při započítávání externích nákladů (emise, hluk, nehody, globální změna klimatu) a spotřební daně se silniční daní (jako v prvním případě) již žádná kategorie vozidel tyto náklady neplatí. Jako kompenzaci je proto nutné např. zvýšit spotřební daň s dodatečným zpoplatněním těžkých vozidel.
Shrnutí: Silniční doprava vyvolává některé vedlejší náklady, které neplatí uživatel, ale všichni daňoví poplatníci do státního rozpočtu. Jde zejména o nehody, hluk a znečišťování ovzduší. Tyto tzv. externality je spravedlivé do nákladů započítávat. Problémem je jen definování výše nákladů na výstavbu a údržbu infrastruktury vůči externalitám a definování tak výše zpoplatnění.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu