Deficity ve středoevropské silniční síti [rešerše | kategorie: Dálnice – ČR | Doprava 5. 2. 1999] [tisk] Článek se zabývá nejzávažnějšími ”deficity” na hlavních evropských tazích a trasách propojujících středoevropský prostor. Výběr chybějících úseků mezinárodních silnic ”E”:
E50 - na území SRN: Amberg - Lohma (40 km), na území ČR: obchvat Plzně (20 km), Brno - Zlín (65 km), Zlín - státní hranice SR (45 km), na území SR: hranice ČR - Púchov (25 km).
E55 - na území SRN: Pirna - státní hranice ČR (20 km), na území ČR: státní hranice SRN - Trmice (23 km), Řehlovice - Lovosice (12 km), Benešov - úprava trasy (3 km), Olbramovice - obchvat (4 km), Mezno - Stoklasná Lhota (10 km), Měšice - Veselí nad Lužnicí (22 km), Borek - České Budějovice (obchvat) - státní hranice Rakouska (45 km)
E65 - žádoucí by bylo vést tuto trasu z Legnice na Hradec Králové a dále přes Svitavy na Brno s využitím budoucích tras R35 a R43. Trasa Hradec Králové by mohla být sledována jako R33 (do Jaroměře) a dále pouze ve 2-pruhovém profilu. Jižně od Brna je trasa vedena po dálnici D2 do SR.
E75 - přes území ČR prochází trasa v délce cca 30 km (od Českého Těšína do Jablunkova). Výhodnější by bylo vedení přes Ostravu, což je zdůvodněno výstavbou dálnice D47.
Vzhledem k intenzitě dopravy na těchto mezinárodních trasách v příhraniční oblasti je zřejmé, že až na výjimky není nutné budovat silnice se 4-pruhovým profilem. Prioritou je dostavba vyhovující kapacitní silnice E55 (D8 a R3). Spojení Praha - Vídeň bude asi dlouhodobě přes Brno (po dálnici D1 a rychlostní silnici R52 přes Pohořelice). U spojení Praha - Wroclaw je reálné dobudovat dálnici D11 do Hradce Králové, resp. Jaroměře. U spojení Brno - Ostrava lze očekávat dokončení výstavby silnice R35 (Olomouc - Lipník nad Bečvou). Do roku 2005 však není reálné dokončení úseku dálnice D47, takže bude nutné zkapacitnit silnici I/58 Příbor - Ostrava.
Situace v jednotlivých sousedních státech je následující. Německo: Na dálnici A17 (budoucí E55) Drážďany - státní hranice ČR (- Praha) je rozestavěn úsek mezi dálnici A4 a silnicí B170 (současná E55) v délce cca 12 km se dvěma tunely. Na něj navazuje úsek do Pirny dlouhý cca 13 km. Příhraniční úsek v délce téměř 20 km nebude asi do roku 2005 dokončen. Rakousko: Na trase E461 Brno - Vídeň byl dokončen 4-pruhový úsek do Pohořelic (R52). Na něho by navazoval 4-pruhový profil ve směru stávající silnice I/52 na Mikulov (dokončeno v roce 2005). Tím by nebylo nutné vybudovat plánovanou silnici R52 Pohořelice - Nový Přerov. Slovensko: V provozu je nyní tah E75 (D61) Bratislava - Povážská Bystrica (cca 165 km). Postupně je budována dálnice D1 Liptovský Mikuláš - Poprad s plánovaným dokončením po roce 2000.
Na závěr lze uvést, že v ČR není dosud ke škodě věci aplikována výstavba ucelených dlouhých tahů v polovičním profilu, ačkoliv v řadě případů by vzhledem k zatížení mohly být tyto trasy provozovány dlouhou dobu. Tento přístup uplatňují bohaté státy, jako je např. Švédsko.