Přínosy z výstavby dálniční infrastruktury [rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR, Silnice – ČR, Externí náklady – ČR | Veřejná správa | Aleš Kuták, Petr Kurfürst | 17. 8. 2000] [tisk] Rozsáhlý článek, reakce na text Petra Holuba ”Působení externalit v dopravním systému” (Veřejná správa č. 22). Autoři z Centra pro dopravu a energetiku upozorňují na to, že text vycházel z materiálu ”Přínosy rozvoje dopravní infrastruktury”, vzniklého na Dopravní fakultě ČVUT, jehož slabinou nejsou číselné výsledky, ale jejich interpretace. Zpracovatelům ”Přínosů” se nepodařilo dokázat závislost hospodářské síly okresu na kvalitě napojení silniční komunikací. Naopak podle studie Christiana Heye a kol. z roku 1996 zaměřené na okrajové regiony EU má existence kapacitního silničního napojení ve srovnání s ostatními faktory pro hospodářský vzestup regionu pouze podružný význam. Autoři dále uvádí tři teorie, které se používají k popisu závislosti ekonomického rozvoje na vysokokapacitní dopravě a po jejichž důkladné rozboru je zřejmé, že jsou v podstatě neplatné. Jedná se o teorii produkčně-funkční, lokační teorii a teorii limitujících faktorů. V závěru článku je zdůrazněno, že diskusi o přínosech a nákladech silniční dopravy považují autoři za velmi důležitou, musí však probíhat na vyšší úrovni, než na jaké je zpracován materiál ”Přínosy....”.