Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Potřebujeme dálnici D3
[rešerše | kategorie: Dálnice – D3 | Sedmá generace | Petr Hrdina | 31. 7. 2000] [tisk]
V rozsáhlém článku hledá autor - vedoucí kampaně proti dálnici D3, odpověď na otázku, kterou nedovedou přesvědčivě odpovědět ani státní instituce: Potřebujeme dálnici D3?
Dálnice D3 by se svou délkou 140 km bez a 180 km s připojenou rychlostní silnicí R3 nezanedbatelně podílela na rozšíření dálniční sítě v ČR. Výjimečná je i svými náklady: 46,5 mld. Kč představuje téměř pětinu veškerých nákladů na výstavbu nových dálnic. V únoru 1997 byla vyjmuta z harmonogramu výstavby dálnic, hlavně kvůli plánům Rakouska nebudovat na svém území navazující komunikaci a odporu veřejnosti. Dálnice D3 byla posouzena v rámci SEA. Závěry byly jednoznačné: ekologické hledisko ”kategoricky vylučuje možnost vybudování komunikace D3 (R3) ve zcela nové trase. Varianta MDS je v uvedené trase nepřijatelná. Za ekologicky optimální označili odborníci variantu ČSDK (modernizace stávající silnice R3) a jako přijatelnou tzv. evropskou trasu z Prahy po dálnici D1 a dále po R3. S variantou bez D3 souhlasilo v červnu 1999 i MŽP. Vláda však schválila návrh MDS s dálnicí. Dálnice D3 má výhodu v tom, že není ještě rozestavěná a proto na ní nebude možné praktikovat tzv. salámovou metodu. Chybí však základní krok a tím je posouzení stavby dálnice D3 jako celku.
Ekologické iniciativy kritizují dálnici D3 z důvodu její nepotřebnosti. Objem dopravy, která by po zprovoznění na ni přešla, se odhaduje na necelých 50 %. Pokud by se dálnice postavila, znamenalo by to, že poměrně blízko sebe povedou tři silniční tahy - rychlostní silnice R4 Praha - Písek, dálnice D3 Praha - České Budějovice a rychlostní silnice R3 spolu s šestipruhem dálnice D1 Praha - Mirošovice. Navíc vláda pojala výstavbu IV. železničního koridoru v této oblasti (trať Praha - České Budějovice) za jednu z priorit své dopravní politiky. Za nejvýraznější ekologický problém dálnice D3 se považuje přemostění řeky Sázavy. Nesmyslnost projektu podtrhuje i to, že Rakousko v červnu 1999 potvrdilo svůj plán nebudovat žádné silniční napojení na dálnici D3.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu