Konkurence autobusů donutí dráhy zdražovat jen zvolna [rešerše | kategorie: Železniční doprava – ČR: České dráhy | Poutník Českého středohoří | Jiří Novotný | 15. 8. 2000] [tisk] V rozhovoru náměstek ministra dopravy a spojů Pavel Stoulil uvádí, že produktivita se v ČD za první pololetí 2000 zvýšila o více než 10 %, ale je stále nízká. I přesto, že MF chce od 1. ledna 2001 změnit dosavadní regulaci jízdného ve vlacích na věcné usměrňování, k výraznému zdražení nedojde. Tím by se konkurenceschopnost železniční osobní dopravy vůči autobusové ještě zhoršila. MF stanoví ČD jen maximální cenovou hranici. Zvyšování jízdného přímo závisí na rozsahu úhrady ztráty z osobní dopravy ze strany státu. K zadlužení ČD a jejich pohledávkám prohlásil, že ministr dopravy a spojů jednal s ministrem financí o odkupu pohledávek.
Tržby ČD z osobní i nákladní dopravy se v prvním pololetí zvýšily shodně o 5,3 %. Podle náměstka by se ČD mohly stát už v roce 2001 akciovou společností, pokud bude schválen zákon o transformaci ČD, jehož návrh má MDS předložit vládě do konce září. Model německých drah nelze zcela převzít, ale může se přizpůsobit našim podmínkám. Zpočátku si stát v a. s. ČD zachová stoprocentní podíl. Později by dráhy měly získat silného strategického partnera, ale zřejmě jen pro nákladní dopravu. Železniční dopravní cesta zůstane dál v rukou státu, ale to nevylučuje privatizaci. V budoucnu bude možný převod jednotlivých nebo dokonce všech regionálních tratí na kraje.