Výroba strašáků aneb jak zanikne příroda v údolí Labe [rešerše | kategorie: Vodní doprava – ČR | MF Dnes | Miroslav Šefara | 26. 8. 2000] [tisk] Nerealizace výstavby labské vodní cesty v úseku Ústí nad Labem – státní hranice by měla podle autora tyto dva důsledky: 1) zlikvidoval by se jediný dopravní obor v ČR, kterým lze bez jakýchkoli vlivů a omezení dopravit české zboží za koruny k moři a opačně, 2) zlikvidovala by se jediná relevantní konkurence německé železnice, která si okamžitě začne pro několik miliónů tun českého exportu i importu diktovat ceny dovozného.
To by mělo velké dopady do českého zahraničního obchodu: z vodní dopravy by se na silnici a železnici převedlo minimálně 1,5 mil. tun zboží, čímž by se zhoršily vlivy na životní prostředí, zdražilo dovozné, české exportní výrobky by se kvůli vysoké ceně dovozného staly neprodejnými a firmy postavené na exportu by zkrachovaly. Byl by také znemožněn příliv zahraničních investic do ústeckého regionu.