Zlepšení parametrů bylo předmětem veřejné diskuse [rešerše | kategorie: Vodní doprava – ČR | Dopravní noviny | r | 27. 7. 2000] [tisk] Labsko-vltavská vodní cesta je na území ČR dlouhá přes 300 km a plavebním podmínkám v převážné míře vyhovuje. Spojení republiky po vodní cestě však znehodnocuje 38 km dlouhý úsek Ústí nad Labem – státní hranice. Plavební stupně, jejichž výstavba by umožnila tento nepříznivý stav odstranit, musí být vybudovány v souladu s dopravní politikou ČR o postupné aplikaci předpisů EU v oblasti spolehlivosti a bezpečnosti dopravy a splňovat proto stanovené minimální plavební parametry: 1,4 m ponoru, 50 m šířky vodní cesty a 7 m podjezdných výšek. Byla zvolena výstavba dvou nízkých stupňů v kombinaci s omezenými regulačními úpravami koryta toku. Navrhovaná stavba nezasahuje mimo koryto Labe s výjimkou plavebních stupňů s omezeným záborem zemědělské půdy 3,7 ha v Prostředním Žlebu a 14,8 ha v Malém Březně. Plavební stupně by měly být vybaveny rybími přechody a případné dílčí újmy na flóře a fauně by bylo možné kompenzovat odborně navrženým komplexem opatření.