Spory prodraží dálnici D8 o stovky miliónů korun [rešerše | kategorie: Dálnice – D8 | Právo | Jiří Novotný | 5. 9. 2000] [tisk] Ředitel pro výstavbu ŘSD Petr Laušman uvedl, že splnění podmínek MŽP prodraží výstavbu dálnice D8 o dalších 323 miliónů Kč. Již v roce 1996 bylo do projektu zapracováno na 60 připomínek MŽP, což zvedlo náklady výstavby v CHKO o 546 miliónů Kč. Nyní k tomu přibylo ještě 30 nových podmínek. Průchod dálnice Českým středohořím si tak vyžádá 4,8 mld. Kč.
Trasu průchodu dálnice Českým středohořím vybralo MŽP už v polovině 90. let jako nejvhodnější z pěti silničáři předložených variant. Poté MŽP změnilo názor a požadovalo, aby se dálnice vyhnula CHKO, nebo alespoň byla ukryta v dlouhém tunelu. Po vleklých sporech s MDS od tohoto požadavku ministr Miloš Kužvart nakonec ustoupil a 13. července 2000 rozhodl udělit výjimku pro průchod CHKO.
Odpůrci dálnice chtějí odvoláním a dalším soudním jednáním odsunout výstavbu v CHKO o tři až čtyři roky. Tvrdí, že MŽP porušilo zákon, protože výjimku povolilo bez vysvětlení, proč veřejný zájem na této trase výrazně převyšuje veřejný zájem přísné ochrany přírody. Místo dálnice D8 se ekologové snaží prosadit alternativní řešení, jímž by podle nich byla rychlostní komunikace z Prahy přes Slaný a Most do SRN. Organizace Děti Země kromě toho přišla s ”kompromisním návrhem” vybudovat v CHKO dálniční tunel o minimální délce 7,7 km, což by si ovšem vyžádalo nejméně 10 mld. Kč.
Petr Laušman upozorňuje, že jakákoli jiná varianta, než navrhlo ŘSD, by znamenala začít celý schvalovací proces znovu. Změnit by se musely i územní plány obcí. To vše by stavbu oddálilo a nebylo by už ani možné použít 4 mld. Kč od Evropské investiční banky.
Požadavky ekologů znepokojují i saské ministerstvo hospodářství. Budování A17 dalo totiž Sasko přednost před jinými důležitými vnitroněmeckými komunikacemi, a totéž očekává v případě dálnice D8 od naší republiky.