Když okresy nebudou mít na vlaky, omezí se doprava [rešerše | kategorie: Železniční doprava – ČR: České dráhy | Právo | Jiří Novotný | 10. 10. 2000] [tisk] Generální ředitel ČD Dalibor Zelený uvedl, že se vládě zatím nepodařilo, ač se o to snaží, vyřešit financování služeb ve veřejném zájmu na železnici. Přetrvává nedobrá situace, která začala v roce 1993, kdy ČD přestal být hrazen rozdíl mezi regulovanou cenou jízdného a vynaloženými náklady. V roce 2001 mají ČD dostat ze Státního fondu dopravní infrastruktury, státního rozpočtu a od okresů na osobní dopravu celkem 5,7 mld. Kč tj. o 900 mil. Kč méně než v roce 2000. Vláda se však ve svém programu za osobní železniční dopravu postavila, a tak ředitel Zelený doufá, že řešení najde.
S oživením české ekonomiky se zvyšuje objem nákladní dopravy. Vzrostl také počet cestujících v osobní dopravě. Odliv cestujících po zvýšení ceny jízdného nenastal. Je to tím, že se ČD podařilo dostat rozsah dopravní obslužnosti na úroveň, která lidem vyhovuje, takže začínají vlakem více jezdit. Naopak do autobusové dopravy se z veřejných rozpočtů dává téměř dvojnásobně víc peněz než před sedmi lety, ale počet cestujících je dnes o třetinu nižší.