Jak dál v investiční výstavbě? [rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR | Technický týdeník 5. 12. 2000] [tisk] Špatný zákon může zcela zablokovat nezbytnou modernizaci dopravní infrastruktury. Tak zní odpovědné odborné stanovisko Sdružení pro výstavbu silnic Praha k návrhu novely zákona č. 244/1992 Sb. o posuzování vlivu staveb na životní prostředí. Podle posledních údajů by mělo jít pouze na dokončení základní modernizace silniční sítě více než 450 mld. Kč, což při současné úrovni financování odpovídá zpoždění 15 let. Dopady pomalé výstavby nových komunikací a nedostatečná údržba stávajících nejlépe ilustruje nárůst silniční nehodovosti v ČR na 263 % za poslední desetiletí.
Do této situace přichází novela uvedeného zákona, která postrádá klíčové prvky, bránící zneužití zákona zájmovými skupinami. Na rozdíl od legislativy vyspělých zemí, obsahuje novela příliš vágních formulací a systémově snadno zneužitelných popř. přímo korupčních prvků. Pro rozličné zájmové skupiny tak vzniká účinná zbraň na zablokování jakýchkoliv rozhodnutí. Podle názoru člena Státního fondu dopravní infrastruktury. Jiřího Nováka je návrh zákona v parlamentu systémově neopravitelný a pokud by prošel, znamenal by prakticky zastavení jakéhokoliv dalšího rozvoje české infrastruktury.