Komu patří Den bez aut [rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR: Den bez aut, Automobilismus – ČR | A-KONTRA | Houdy | 31. 12. 2000] [tisk] Autor se domnívá, že pokud jste populisticky nazelenalý politik nebo člen Dětí Země, mohli byste prohlásit, že letošní Den bez aut proběhl v Čechách vcelku úspěšně. Ke DBA se připojily desítky měst a stovky jednotlivců. Několik měst se rozhodlo pro veřejnou dopravu zdarma, což myšlenku DBA posiluje, ale bylo jich jen pár a hlavně nedošlo k dalšímu kroku - uzavření centra města pro automobilový provoz.
Původní smysl DBA, společná přímá akce chodců a cyklistů, kteří si alespoň jeden den v roce připomenou, že ulice patří jim, byl ukraden politiky. Dochází jen k propagaci, politici jdou pěšky na radnici či jezdí na kole do parlamentu. Bohužel už ale nedochází k akcím, kdy by lidé prakticky ukázali, že nehodlají, zatím symbolicky na jeden den, snášet diktát automobilu. Kreativní akce spojující zábavu s protestem, pouliční divadla, blokování ulic koly - nic z toho není vidět. Zato jsou vidět a slyšet politici. Aktivita se tak z ulic přenesla na radnice a další státní instituce. Ty však proti automobilismu důsledně bojovat nebudou, protože jim z něj plynou ohromné zisky.
Namísto spoléhání na politiky, kteří ostatně vždy zklamou, je potřeba vrátit aktivitu zpět do ulic. Co nejvíce skupin by se mělo na DBA aut vydat do ulic a vzít si svůj prostor zpět. Škála akcí je téměř bezedná. Není proč hrát si na poslušné občany - řidiči si na ně také nehrají. Při akcích typu blokád u nich už po pěti minutách čekání propukají záchvaty zuřivosti, zpravidla doprovázené ohrožováním okolí.
Jen tak proběhne DBA skutečně, a ne jen na papíře a v řečech politiků. Blokáda může názorně ukázat, že řešení skutečně existuje. Jak je možné, že najednou je v ulicích dostatek dopravních policistů, kteří odklánějí dopravu? Jak je možné, že ačkoliv je frekventovaná ulice několik hodin neprůjezdná, nikdo nezemřel a město nespadlo? Proč by měly mít automobily nějaká privilegia? Právě naopak, na prvním místě by měla být práva chodců a cyklistů.