K návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury [rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR | Haló noviny | Jan Zeman | 12. 12. 2000] [tisk] Zákon, který zřídil Státní fond dopravní infrastruktury, vyvolal obavu, že má umožnit zachování praxe hrubého zanedbávání údržby a oprav velké části silničních i železničních komunikací v zájmu výstavby nových dálničních komunikací a nových vodních cest. Návrh rozpočtu SFDI na rok 2001 s výhledem na rok 2002 obavu plně potvrdil. Má zejména tyto nedostatky: 1) nedostatek peněz na opravy silnic III. třídy, 2) nedostatek peněz na oprav silnic II. třídy a příliš mnoho nové výstavby, 3) náklady na vodní infrastrukturu obsahující i náklady na neodůvodněné akce ke splavnění či zlepšení plavebních podmínek na Labi, Moravě a Odře, 4) investice do eleznice jsou omezeny na koridory, 5) ani koruna nemá být investována na infrastrukturu městské veřejné dopravy a integrovaných dopravních systémů, 6) přesto, že všechny nápravy povodňových škod na železniční síti a velká část povodňových škod na silniční síti se uskutečnily do konce roku 2000, jsou uváděna v rozpočtu na rok 2001 a další léta.
Návrh rozpočtu SFID je tak v rozporu s potřebami dopravy ČR. Podle autora je nutné: a) vypustit akce již zrealizované či dokončené do 31. prosince 2000, b) omezit výstavbu nových silničních komunikací, c) nefinancovat akce na splavnění Labe, Moravy a Odry a ušetřené peníze věnovat na rozvoj městské veřejné dopravy nejen v Praze. Proto je nutné návrh rozpočtu vrátit k přepracování.