Drahám mohou v lednu chybět peníze na výplaty [rešerše | kategorie: Železniční doprava – ČR: České dráhy | Obzor | Michael Mareš | 6. 11. 2000] [tisk] Správní rada ČD se v pátek 27. října 2000 zabývala především rozpočtem ČD na rok 2001 a financováním osobní dopravy. ČD by zatím podle návrhu státního rozpočtu v roce 2001 měly dostat jen 5,7 mld. Kč, tedy o 800 mil. Kč méně než letos, a to i přes to, že nezávislý audit společnosti Deloitte and Touche, týkající se financování osobní dopravy, skončil pro ČD příznivě. Největším problémem je ale rozpočtová kapitola MDS. V návrhu státního rozpočtu je v ní totiž pouze 500 mil. Kč a to na provoz vlaků na celostátních drahách rozhodně nestačí. Paradoxně nejsou ohroženy regionální tratě, ale tratě celostátní. Regiony dostaly 2 mld. Kč. Audit říká, že náklady, které by měly jít na osobní dopravu, by neměly být 5,7 mld. Kč, ale nejméně 7,7 mld. Kč, tzn. že chybí přibližně 2 až 3 mld.Kč podle toho, jaký rozsah dopravy bude vlastně stát požadovat. Jednou z možností, jak pomoci ČD, je poskytnutí garantovaného úvěru. Pomoci by se dalo i tak, že by se ze SFDI uvolnily určité prostředky, které ČD zatím získávají z nákladní dopravy. Tím by se pokryla základní dopravní obslužnost, a to zhruba v tom rozsahu, v jakém se provádí letos.