Nejen železnici by prospěl regulační mechanismus [rešerše | kategorie: Železniční doprava – svět | Hospodářské noviny | Miroslav Zikmund | 7. 12. 2000] [tisk] Podle autora, člena Českého a Slovenského dopravního klubu, je soustava veřejné osobní dopravy v krizi a neuspokojuje přepravní požadavky občanů. Výsledkem jsou velké požadavky na dotaci z veřejných rozpočtů, neboť produktivita dopravců je nízká. Jedná se o důsledek extrémně liberální politiky z počátku 90. let. Základním atributem tehdejší dopravní politiky byl tržní přístup k veřejné přepravě osob.
Příčinou krize soustavy veřejné dopravy je absence účinných regulačních mechanismů, které by bránily existenci duplicitních přepravních služeb. Podstatou ”regulačního mechanismu” je to, že k provozování veřejné dopravy mezi body A a B bude vydána jen jedna licence a žádný silniční dopravce nedostane licenci na přepravování osob mezi B a C, mezi nimiž zajišťuje přepravu železnice. Součástí licence bude i jízdní řád, který bude v místě B navazovat na jízdní řád vlaku.
Námitku, že uvedený postup je v rozporu s tržní ekonomikou, je nutno odmítnout. Funguje totiž v rámci tzv. Swiss Travel System ve Švýcarsku. Na Švýcarském dopravním trhu veřejné dopravy osob působí 157 malých i velkých dopravců jak v železniční, tak silniční dopravě. Nikoli ovšem na bázi konkurence, ale na bázi spolupráce, ačkoli jde o nestátní firmy. Výsledkem je ekonomicky vysoce účinný systém veřejné dopravy. Minimalizují se tak potřeby na dotace z veřejných rozpočtů do veřejné hromadné dopravy.