Památkářům vadí bourání domů [plný text článku | kategorie: Děti Země | Plzeňský deník | Jitka Šrámková, Vlastimil Leška | 27. 9. 2003] [tisk] Památkářům vadí bourání domů. Ekologové a zástupci kraje tvrdí, že průtah rozřízne město na dva díly a pouze přitáhne blíž k centru další dopravu. Česká inspekce životního prostředí nedoporučila, aby město řešilo spojení své jižní a severní části městským průtahem. Doporučuje využít jinou plánovanou komunikaci, tzv. západní okruh. Radnice tvrdí, že Plzeň potřebuje obě silnice. Průtah má však mnohem více odpůrců. Proti jeho trase (viz oba snímky) se staví například plzeňští památkáři. Nelíbí se jim demolice domů, které by stavbu provázely. Nové komunikaci by totiž za oběť padla část Korandovy a Kotkovy ulice a činžovní domy poblíž výstaviště. "Vést čtyřproudou komunikaci touto lokalitou by byla pro město tragédie, demolice by měly být co nejmenší," uvedl Pavel Domanický z Národního památkového ústavu v Plzni. Podle něj jsou domy v oblasti cenné. Vznikaly totiž od konce 19. století až do třicátých let.
Děti Země proto navrhují, aby střední část průtahu vedla vnitřkem areálu Škody. Pak by se nemuselo bourat množství domů v centru města. Navíc ekologové upozorňují prostřednictvím svého plzeňského vůdce Víta Roušala, že řešení stavby je megalomanské. Shodují se jak s inspekcí životního prostředí, tak s Plzeňským krajem. "Velkokapacitní průtah městem, který je místy i devítiproudý, bude působit pro řidiče jako magnet. Přál bych si, aby průtah byl na rozdíl od stávajícího návrhu koncipován jako městská komunikace, která by obsloužila střed města, a ne aby rozřízla Plzeň na dva díly a stáhla sem i tranzitní dopravu," uvedl Pavel Stelzer, krajský radní pro dopravu a životní prostředí. "Silnice, která nemá přímé napojení na přilehlé ulice a je rychlá, působí opravdu jako magnet, který do centra přitáhne mnoho automobilů, ale odtud už je nikdo nedostane," tvrdí Stelzer. Ten chtěl, aby byl posudek na vliv stavby na životní prostředí vypracován jako srovnávací studie mezi dvěma variantami - průtahem a okruhem.
Ekologové z organizace Děti Země kritizují útvar koncepce a rozvoje města Plzně za to, že navrhl pouze jedno řešení jak obchvatu, tak západního okruhu, a ne několik, z nichž by se dalo vybírat. Podle Roušala by mohla být varianta přes Škodovku jedním z řešení a nemuselo se provádět doplňující šetření. Podle šéfa městského útvaru investic Ladislava Kadlece radnice nyní tuto možnost skutečně prověřuje. Odborníci na městské komunikace, které jsme oslovili, dodávají, že by bylo moudřejší postavit průtah městem bez mimoúrovňových křížení silnic, bez tunelu, jen jako vnitroměstskou třídu s pomalým automobilovým provozem. Rychlý provoz by se tak vytlačil na západní okruh do větší vzdálenosti od centra. Západní okruh by se stal pokračováním dálničního přiváděče směrem severním a odvedl by mimo Plzeň automobily směřující na severozápad.