Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Čekání na D11
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D11 | Parlamentní listy | ef | 30. 9. 2003] [tisk]
Ke kvalitě silnic se v Královéhradeckém kraji chtě nechtě stočí každé téma. Zdejší síť pozemních komunikací představuje 3826 km silnic, z toho je ale jenom 407 km v kategorii první třídy. O to netrpělivěji se očekává zahájení výstavby dalšího úseku dálnice D11 z Prahy, která končí u Poděbrad. Pro Východočechy je to dlouhodobě palčivé téma. Bez této páteřní komunikace se jen těžko zlepší ekonomické vyhlídky regionu. Proto má dostavba vysokou prioritu.
Dálnice D11 se začala budovat koncem sedmdesátých let minulého století a dosud se z ní využívá pouhých 40 kilometrů z Prahy do Poděbrad. O dostavbě do Hradce Králové se jenom mluví od 80. let. V roce 1997 stavbu zablokovaly škrty ve státním rozpočtu, o rok později protestovali ekologové kvůli rezervaci Libický luh, v roce 2000 soud odvolání ekologických aktivit zamítl, vloni ale vyhověl odvolání ekologů proti územnímu rozhodnutí v úseku Libice nad Cidlinou - Chýšť. "Letos se mírně zablýsklo na časy, když Ředitelství silnic a dálnic ČR na kontrolním dnu v Hradci Králové oznámilo, že ještě letos na podzim zahájí několik jednotlivých staveb. Sice se ještě nejedná o liniovou stavbu dálnice, ale je to dobrý signál. Podle ředitele ŘSD Petra Laušmana je dokončení celé dálnice závislé na tom, kdy se začne stavět poslední asi desetikilometrový úsek před Hradcem Králové. Pokud by se to podařilo v příštím roce, pak musíme přidat podle něho nejméně dva roky na zprovoznění. "Dostavbě D11 brání nejen blokáda ekologických aktivistů, kteří uspěli se stížností na vyloučení úseku Libice - Chýšť z územního řízení, ale i vzdor majitelů půdy, kteří skoupili část pozemků pod plánovanou komunikací u Hradce. Výstavbu dálniční sítě v celé republice brzdí řada podobných neprůchodných situací," říká královéhradecký hejtman ing. P. Bradík.
Nový zákon může pomoci
Zástupci krajů podpořili návrh zákona, který předložili východočeští poslanci a měl by se nyní projednávat. Má umožnit státu bezproblémové vykoupení potřebných pozemků ve veřejném zájmu, nebo je dokonce vyvlastnit. Návrh se týká nejen D11, ale všech plánovaných pěti dálnic a dvanácti rychlostních komunikací. Zákon by umožnil také zkrácení lhůt při získávání územních rozhodnutí a stavebních povolení i dodatečné výkupy pozemků. Pokud stát nebude při nynějším stavu vlastnit poslední metr čtvereční půdy nutný pro liniový úsek stavby, nebude vydáno stavební povolení. Obce i fyzické osoby - na 2700 vlastníků půdy se ale na druhé straně brání chybnému rozhodnutí Ministerstva financí při schválení vyhlášky, která snížila o polovinu výkupní ceny pozemků. Zatímco dříve stát, potažmo Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD), vykupoval pozemky za 40 Kč/m2, dnes je cena poloviční.
Hejtmani Královéhradeckého, Pardubického i Středočeského kraje společně s primátory a starosty obcí odeslali ŘSD i Ministerstvu financí žádost o udělení výjimky pro výkupy pozemků na dálnici D11. To by mělo urychlit výkupy a je logické, když část pozemků již byla vykoupena za určitou cenu, aby byla částka zachována. Obyvatele obcí na současném tahu Poděbrady-Hradec Králové doslova ohrožuje na zdraví v průměru 23 tisíc aut, které tudy denně projedou. Každoročně narůstá intenzita dopravy o osm procent. Pokud parlament neschválí navrhovaný zákon, chtějí například obyvatelé Chlumce nad Cidlinou, kterým mezinárodní silnice E67 prochází, demonstrovat a zablokovat ji. Oporu mají v občanském zákoníku, který říká, že pokud jsou vyčerpány všechny možnosti, aby stát nalezl nápravu, tak je občan oprávněný přiměřeným způsobem hájit svá práva sám. Tak by město uspořádalo soukromý den bez aut.
Dálnice do Evropy
Dostavbu dálnice D11 podporuje i Pardubický kraj, protože se má na ni napojit rychlostní silnice do Pardubic. Východočeši se tak rychleji dostanou do průmyslové zóny vznikající u Kolína, kde investují automobilky Toyota a Peugeot. "Velice důležitým argumentem je, že by dálnice náš kraj začlenila do celoevropské dopravní sítě na její severojižní trase plánované ze severní Itálie do Švédska. Královéhradecký kraj již o společném postupu podpory tomuto záměru jednal s polskými vojvodstvími a s jihošvédským regionem Skane.
Nedávno jsme seznámili Poláky s naší snahou, aby D11 nekončila u Jaroměře, ale pokračovala k přechodu Královec-Lubawka, kde by se měla spojit s polskou dálniční sítí. Proto je třeba změnit vládní usnesení č. 741, kterým byl úsek Jaroměř - Trutnov - státní hranice ČR/PR odsouhlasen jako rychlostní komunikace R11. Pro rozvoj našeho kraje je dálnice prioritou. Podporujeme proto iniciativy vedoucí k rychlé dostavbě D11, protože hospodářsky silný kraj bude mít více prostředků i na další oblasti," doplňují shodně hejtman ing. Pavel Bradík a starosta Trutnova a senátor Mgr. Ivan Adamec. Po dlouhém a marném čekání na aktivní pomoc nejvyšších politických zástupců ve vládních orgánech vzniklo také Sdružení pro výstavbu dálnice D11-A3 v čele s Mgr. Ivanem Adamcem. Právě probíhá masivní informační kampaň financovaná z prostředků jeho členů a soukromých subjektů, kterým situace komplikuje obchodní aktivity. Mj. jde o prodej samolepek "D11ANO" a inzerci v denním tisku. Východočeši věří, že dlouho očekávaná stavba bude skutečně ještě teď na podzim zahájena dvěma mosty, kde není problém s majetkoprávními výkupy. Kdy se ovšem dálnice skutečně přiblíží Hradci, nelze v tuto chvíli uvést ani v nejsmělejších plánech.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu