Města zahlcuje stále více aut [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR: Den bez aut, Děti Země | MF Dnes 22. 9. 2003] [tisk] Doprava nejvíc znečišťuje ovzduší v kraji. Doprava se za poslední desetiletí stala v našem kraji největším znečišťovatelem životního prostředí. Dřívější velké stacionární zdroje znečištění se podařilo odsířit a zbavit popílku, některé průmyslové zdroje znečištění zcela zanikly. Automobilů ale neustále přibývá.A s nimi hluk a škodliviny výfukových plynů v ovzduší. Dělají radnice něco pro to, aby města patřila více lidem než autům? Mají myšlenky národního či evropského Dne bez aut vůbec nějakou naději na prosazení v praxi? Je šance, aby se lidé ve větším počtu vrátili od osobních automobilů například k městské hromadné dopravě, když už se necítí na to, aby jezdili na kole nebo chodili pěšky? Ekologové jsou vesměs skeptičtí. "Město pro to v podstatě nedělá nic. Řeší problém jen tím, že chce stavět další cesty," říká Jan Habart ze zlínské pobočky Dětí Země.
Podle vedoucího odboru dopravy zlínského magistrátu Pavla Dohnala by ve Zlíně mohli motoristé už dnes využívat ve světě známý a v Praze zaváděný systém záchytných parkovišť P + R (Park and Ride). "Při jízdě ze západu mohou zadarmo zaparkovat před obchodním areálem Centro v Malenovicích a pokračovat vlakem nebo trolejbusem," navrhuje Dohnal. Nicméně pro drtivou většinu motoristů je stále atraktivnější dojet až do centra Zlína. Jízda trolejbusy, zvláště ve špičkách, není nic příjemného, a tak ani není divu, že majitelé osobních aut si takový zážitek raději odpustí. "Je to celosvětový trend, že aut přibývá," krčí rameny náměstkyně primátora Svatava Nováčková.
Proč preferujeme vlastní auto - chybí vyhovující cyklostezky
- hromadná doprava je pomalá a přeplněná
- železniční spojení je nespolehlivé