Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Města bez aut? Zatím utopie
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR: Den bez aut, Děti Země | MF Dnes | Vojtěch Cekota | 22. 9. 2003] [tisk]
Co dělají radnice pro to, aby se dalo centry měst volně procházet, pohovořit bez zvyšování hlasu s přáteli nebo i klidně posedět? Je šance, aby si lidé ve větším rozsahu uvědomili, že silniční sítě v jejich městech nejsou nafukovací a ztratili potřebu jezdit i za banálním nákupem osobním vozem? "Město pro to v podstatě nedělá nic. Řeší problém jen tím, že chce stavět další cesty," domnívá se Jan Habart ze zlínské pobočky Dětí Země. Připouští, že několik cyklostezek v posledních letech radnice vybudovala, ale jde spíše o rekreační trasy, než aby je mohli využívat obyvatelé města k běžnému dojíždění do zaměstnání.
Hodně by pomohla železnice
Podle Dětí Země by například k větší rychlosti a atraktivnosti hromadné dopravy mohlo pomoci, kdyby měla vyhrazeny samostatné jízdní pruhy. Nebo také kdyby se zdvojkolejnila železniční trať vedoucí do Zlína a vlaky po ní jezdily v kratších intervalech. "Železniční trať má obrovský význam. Kdyby se na ní vybudovaly výhybny a zvýšila se frekvence souprav až třeba na patnáct minut, velice by to pomohlo," souhlasí s touto myšlenkou i vedoucí odboru dopravy zlínského magistrátu Pavel Dohnal.
Záchytná parkoviště už Zlín má
Podle Dohnala by ve Zlíně mohli motoristé už dnes využívat ve světě známý a už i v Praze zaváděný systém záchytných parkovišť P + R (Park and Ride). "Při jízdě ze západu mohou zadarmo zaparkovat před obchodním areálem Centro v Malenovicích a pokračovat vlakem nebo trolejbusem. Na trolejbus mohou přestoupit, i když přijedou ze severu a zaparkují u Kauflandu," říká Dohnal. Nicméně pro drtivou většinu motoristů je stále atraktivnější dojet až do centra Zlína. "Je to celosvětový trend, že aut přibývá," krčí rameny náměstkyně primátora Svatava Nováčková. Zlínská městská hromadná doprava podle ní zatím není příliš atraktivní. K jejímu lepšímu fungování by snad mohl přispět nový dopravní terminál, o kterém se uvažuje v těsné blízkosti zlínského vlakového nádraží. "Ale to se nedá udělat za pár měsíců," varuje před přílišným optimismem náměstkyně.
Pěších zón v centru zatím nepřibude
A rozšíření pěší zóny v centru krajského města? Kdysi se uvažovalo o vyloučení dopravy z ulice Tomáše Bati od Městského divadla po křižovatku s Gahurovou ulicí. "Nebyl by to problém, kdybychom měli další komunikaci na pravém břehu Dřevnice. Nyní je však počet vozidel na třídě Tomáše Bati tak vysoký, že po náhradní trase, která by přicházela v úvahu po Dlouhé, Vodní a Gahurově, bychom takovou dopravní zátěž nepřenesli," konstatuje Pavel Dohnal. Uvažovalo se i o tunelu pod ulicí Tomáše Bati. "Je to také jedno z řešení a technicky to není vyloučeno. Ale je to otázka finančních prostředků," říká vedoucí odboru dopravy. Podle jeho názoru by byla výhodnějším řešením nová pravobřežní komunikace.
Kolo na cestu do práce je vhodné jen někdy
Podle Dohnala i náměstkyně Nováčkové není ani reálné, že by se Zlín mohl stát někdy městem cyklistů. Snad při cestách v ose východ západ. Ale pokud se odbočí jen kousek od řeky Dřevnice, domy i ulice už šplhají na obou stranách do svahů. Pro masové rozšíření jízdního kola jako dopravního prostředku pro cestu do centra je kopcovitý terén trvalým handicapem. Zdá se tedy, že zatím jsou počty aut v ulicích Zlína především výsledkem racionální úvahy každého řidiče. Mám na to peníze? Mám kde zaparkovat? Je to ještě autem rychlejší než trolejbusem? Nezdá se, že by na tom Den bez aut něco změnil.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu