Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Den bez aut byl většinou symbolický
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR: Den bez aut | Právo 23. 9. 2003] [tisk]
Evropský den bez aut, který se v České republice konal včera podruhé, byl většinou jen symbolický. Ministr životního prostředí Libor Ambrozek sice přijel na zasedání vlády do Strakovy akademie vlakem a na kole, většina z těch, kteří denně zasedají za volant, tak ale učinila i včera. Situaci jim zkomplikovaly radnice pouze ve 13 městech, která uzavřela městská centra pro automobily. Mezi nejdůslednější patřily České Budějovice, kde radnice už od rána zakázala vjezd motorovým vozidlům na náměstí Přemysla Otakara II. Místo toho probíhala řada akcí jednotlivých sdružení, organizací a škol. "Chceme upozornit na využití alternativních možností dopravy," řekl Právu vedoucí odboru ochrany a životního prostředí českobudějovického magistrátu Svatopluk Mika. Náměstí zůstalo uzavřeno pro motoristy včera například i v Prostějově.
Jezdilo se zadarmo
Pět dalších měst Evropský den bez aut oficiálně podpořilo. Například v Praze, v Ostravě, Liberci i v dalších městech bylo možné cestovat hromadnou dopravou zdarma od rána až do půlnoci. Podle pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) Evropská komise, jež den bez aut vyhlašuje, nabízí dvě varianty, jak projekt podpořit: buď uzavřít centrum města, anebo uspořádat v této souvislosti nějaké akce. "Praha připravila na pondělí Den MHD, kdy lidé cestovali dopravními prostředky zdarma. Při té příležitosti bylo připraveno 70 tisíc jízdenek a téměř všechny si cestující rozebrali," sdělil Šteiner, který si podle vlastních slov těžko umí představit, jak by vysvětloval, že střed metropole magistrát uzavřel z propagačních důvodů. "To odmítám. Den MHD je demokratičtější a vhodnější než zákazy," řekl.
V Ostravě na techničák
V Ostravě stačil místo volné jízdenky tzv. malý techničák. Po celé pondělí mohli jet bez placení jízdného všichni, jež se prokázali malým technickým průkazem auta či motorky. Na jeden malý technický průkaz mohli ve vlacích, autobusech, trolejbusech či tramvajích jet dvě dospělé osoby, anebo rodič se svými dětmi. V Pardubickém kraji se do akce zapojila oficiálně pouze Chrudim, kde se také jezdilo zadarmo. Už v pátek ale přijel na kole do práce hejtman Pardubického kraje Roman Línek i řada dalších úředníků krajského úřadu, na pardubickém magistrátu se v tento den nepřidělovala referentská auta. Podle informací pro Právo to ale úředníci řešili velmi jednoduše - přesunutím služební cesty na jiný den. O použití autobusu či vlaku řeč ani nebyla.
Jogurty za odměnu
V Olomouci rozdali pracovníci Krajské hygienické stanice (KHS) lidem, kteří se rozhodli nechat své auto doma a vydali se do práce na kole či pěšky, tisíc jogurtů. "Touto lehkou snídaní jsme chtěli odměnit ty, kteří vyznávají zdravý způsob života, jehož základem je pohybová aktivita," řekl Právu ředitel KHS Zdeněk Nakládal. Mnoho měst se ke dni bez aut nijak oficiálně nepřihlásilo. Z velkých to byla například Plzeň. "Nikdo nás v tomto ohledu nekontaktoval. Myslím, že je to akce zaměřená na lidi a ne na městskou správu. A například ke zrušení jízdného jsme nepřistupovali nikdy," řekl Právu plzeňský primátor Jiří Šneberger (ODS). Jízdy zdarma odmítli radní i v Brně. "Výpadek celodenních tržeb v tak velkém městě by způsobil Dopravnímu podniku značné potíže," řekl Právu náměstek primátora Petr Zbytek (ODS).
S naftou je to levnější
Město Litoměřice stráví den bez aut až příští týden. "Tento týden u nás totiž probíhá Zahrada Čech a o víkendu vinobraní, takže to opravdu nyní nešlo," zdůvodnil termín odložení starosta Litoměřic Ladislav Chlupáč (ODS). "Nepovažujeme to za dobrou akci. Myslím, že by se mělo dělat víc, než jednou za rok okázale vyhlásit nějaký den bez aut. Daleko účinnější by pro zlepšení podmínek ve městě byla podpora ekologických dopravních prostředků. My máme jako jediní v republice autobusy na plyn. Jeho ceny tak stoupají, že nás sto kilometrů stojí jedenáct set korun, zatímco na neekologickou naftu bychom jezdili za půlku," pokrčil rameny vedoucí odboru životního prostředí mosteckého magistrátu Vladimír Pátek.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu