Bez auta ani jeden den [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR: Den bez aut | Večerník Praha | Petr Kupec a Saša Vetkovská | 23. 9. 2003] [tisk] Celoevropskou akci ke zlepšení životního prostředí většina pražských řidičů ignorovala. Pěšky, na kole, či veřejnou dopravou. Tak měl včera cestovat každý, kdo se rozhodl podpořit Den bez aut. Zatímco některá evropská města uzavřela své části automobilovému provozu, v Praze byly jedinou motivací k využití alternativní dopravy to, že metro, tramvaje i autobusy byly po celý den zdarma. To bylo pro řidiče málo. Den bez aut, celoevropská akce, která byla součástí Evropského týdne mobility, se u pražských řidičů nesetkala s velkým ohlasem. Ulice metropole se od běžného pondělního provozu nijak zvlášť nelišily. Ranní i odpolední dopravní špička ucpala hlavní tahy obvyklou intenzitou začátku všedního týdne. "Hustota provozu na magistrále byla v centru na nejhorším, pátém stupni, podobně ucpané bylo prvé nábřeží u Výtoně nebo ulice Argentinská a V Holešovičkách," vypočítal Filip Hoffmann z Ústředního automotoklubu, který provoz v ulicích monitoruje. Jedinou oblastí, kde byl provoz výrazně nižší než jiné dny, byl Smíchov. "S výjimkou Hořejšího nábřeží tam byl v průběhu ranní špičky nezvyklý klid," uvedl Hoffmann.
Snížený počet nehod nebo oslabení provozu automobilové dopravy nezaznamenali ani policisté v ulicích. "Z hlediska dopravy to bylo pondělí jako každé jiné," potvrdila policejní mluvčí Eva Miklíková. Motoristy nemotivovalo k využití alternativní dopravy ani to, že po celý den bylo jízdné v MHD zdarma. Sedmdesát tisíc bezplatných jízdenek, které si mohli vyzvednout v informačních střediscích, zájemci nevyčerpali. "Na počtu cestujících městské dopravy se akce nijak výrazně neprojevila, také vzhledem k tomu, že denně přepravíme přes milion lidí," uvedla mluvčí dopravního podniku Michaela Kuchařová. "Každopádně nám jízdenky zbyly."
Popojíždění v kolonách a úpění v letním vedrem rozžhavených autech bylo pro většinu řidičů přijatelnější než cesta městskou dopravou. "O téhle akci nic nevím, stejně nemá smysl," vyjádřil názor řady z nich kuchař z restaurace v Londýnské ulici, když sedal do svého automobilu. "Dokud se centrum neuzavře, budou tam auta jezdit pořád," dodal. Málo úspěšnou akci se snažili podpořit také někteří politici. Ministr životního prostředí Libor Ambrozek jel na jednání vlády na kole, řada městských radních či zastupitelů použila městskou dopravu. "Aby měla podobná akce smysl, musela by se opakovat častěji," prohlásil zastupitel Michael Hvížďala.