Tisíc měst omezilo provoz aut [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR: Den bez aut | Právo | lan | 23. 9. 2003] [tisk] V tisícovce evropských měst z víc než tří desítek zemí se včera uzavřela centra osobním automobilům. Organizátoři s podporou Evropské komise v Bruselu se tak snaží přesvědčit automobilisty, že k jízdě do práce budou mít pohodlnější hromadnou dopravu a zdravější je jet na kole, nebo jít pěšky. Stejně jako v minulých třech ročnících se na evropských ulicích objevili ministři a další politici na kolech, v tramvajích či prostředcích městské dopravy. Statistiky ovšem přes všechno jejich úsilí nemilosrdně odhalují pravdu: počet automobilů v evropských městech dál roste a ve většině aut sedí jediný pasažér. Přitom polovina z nich nejezdí dál, než tři kilometry. "Před dvaceti lety spíš výjimečně rodiče vozili děti do školy autem. Dnes tak jezdí víc než polovina žáků prvního stupně," uvádí Martine Meunier-Chabertová, která zpracovává průzkumy pro Evropskou komisi. V letech 1989-2000 se podle ní prakticky přestalo chodit pěšky, zato o čtvrtinu vzrostla doprava osobními auty, která nejvíc znečišťují ovzduší.
První den bez aut se konal v roce 1998 ve Francii, o dva roky později přerostl na evropskou úroveň. To hlavní se ovšem ve městech dělá v průběhu roku: na ulicích se množí chráněné pruhy vyhrazené jen autobusům, rozšiřují se tramvajové sítě, prostředky hromadné dopravy se modernizují. Objevily se znovu široké chodníky s pruhy zeleně, aby se na nich cítili dobře chodci, kteří byli koncem minulého století z ulic stále víc vytlačováni. Problémem je ještě absence dostatku hlídaných bezplatných parkovišť u terminálů městské hromadné dopravy a v řadě evropských měst zůstává hromadná doprava zatím příliš drahá. Některá města se ale ani neodvážila vyhlásit dnem bez aut plánované 22. září, protože připadlo na pondělí, a přesunula ho na méně frekventovanou sobotu nebo neděli. A v jiných se i včera tvořily obvyklé dopravní zácpy.