Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

MHD je drahá, lidé více preferují auta
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR: Den bez aut, Český a Slovenský dopravní klub | Českobudějovické listy | vrv | 23. 9. 2003] [tisk]
Včerejší evropský Den bez aut, k němuž se připojil i českobudějovický magistrát, se minul v krajském městě účinkem. Většina řidičů o této akci vůbec nevěděla, jiní ji ignorovali. Drahá městská hromadná doprava, malá informovanost a neochota měnit zaběhlý způsob života. To jsou hlavní důvody, proč se u řady občanů nesetkal včerejší Den bez aut v Českých Budějovicích s porozuměním. Řidičům, kteří by se rozhodli svůj vůz zanechat doma, město navíc nenabídlo žádnou motivaci. S cestováním MHD zdarma, či za nižší cenu, nemohli počítat. "O Dni bez aut nic nevím. Vyjel jsem do města půjčeným autem, protože máme malé dítě a autobusem s ním cestovat nelze. Jinak ale do práce jezdím městskou dopravou. Kvůli navýšení jízdného od září se ale sháním po vozidle s dieselovým motorem. Jsem totiž přesvědčen, že mě to vyjde levněji," uvedl řidič Antonín. "Nic o tom nevím. Je to nesmysl. Autobusem jsem přestal jezdit, protože je moc drahý. Raději jezdím svým vozem," odpověděl David Holub.
Podobně reagovala i Ivana Řehovská. O Dni bez aut nic neví, a i kdyby věděla, jela by autem stejně. "Náklady na dopravu autobusem a vozem jsem dnes skoro stejné. Auto je navíc pohodlnější. Obdobnou akci považuji za nesmyslnou," vysvětluje. Jedním z mála oslovených řidičů, který o Dni bez aut věděl a považuje ho za smysluplný, byl Jiří Bumba. "Jako dealer se bez vozu bohužel neobejdu. Smysl vidím v tom, že si alespoň lidé uvědomí problematiku automobilové dopravy ve městě," soudí. Solidaritu ke Dni bez aut neprojevila ani část vedení českobudějovické radnice. "Napůl jsem přijel autem, napůl přišel pěšky," přiznal náměstek primátora Juraj Thoma (ODS). Autem do práce dorazil i náměstek Tomáš Kubín (ODS). "Parkuji ale na vyhrazeném místě mimo centrum," řekl. Naopak náměstkyně Ivana Popelová (ODS) přijela na kole a Vlasta Bohdalová (ČSSD) autobusem. Ostatní jihočeská města podpořila akci vlastními programy, při kterých například porovnávala počet aut projíždějících v určenou dobu křižovatkami. Strakoničtí obyvatelé měli 19. září také možnost cestovat městskou hromadnou dopravou zdarma.
Město Písek na akci nereagovalo. "Osobně jsem ve sdělovacích prostředcích zaznamenal asi tři termíny konání akce, ale nic oficiálního vyhlášeno nebylo. Náš odbor neobdržel ani žádné materiály a celé mně to přišlo tak trochu jako plácnutí do vody bez patřičného efektu," řekl vedoucí odboru dopravy Michal Kovařík. Ani zde se do akce směrované na zlepšení životního prostředí nezapojili. "Naše město není až tak veliké, aby tu dobrovolné omezení automobilové dopravy přineslo nějaký výrazný efekt," řekla starostka Ivana Stráská.
Podobná situace byla také v J. Hradci, ve městě, které se k akci přihlásilo. Do ulic vyjelo jen několik každodenních cyklistů a většina řidičů akci vůbec nevzala na vědomí. "Nečekali jsme, že všichni řidiči sáhnou po kolech. Akce měla obyvatele povzbudit k postupnému uvědomování, že existují i jiné formy dopravy do práce," řekl Vladimír Lukšů z Českého a Slovenského dopravního klubu. Pod petici hnutí se podepsalo přes 40 lidí, zhruba polovina z nich byli zaměstnanci městského úřadu. Odbor dopravy městského úřadu předloží dnes svůj návrh zlepšení dopravní situace v rámci dlouhodobého plánu rozvoje města, ČSAD vylosovalo v pátek tři ze svých předplatitelů, kteří dostali volnou měsíční jízdenku.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu