Auto nebo metro, u politiků vždy rozhodne pohodlnost [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR: Den bez aut | Táborské listy 23. 9. 2003] [tisk] Tábor a České Budějovice se na jihu Čech připojily k Evropskému dnu bez aut. Poslanců a senátora, kteří mají v Táboře své kanceláře, jsme se zeptali, jestli se včera obešli bez auta, co si myslí o podobných aktivitách a jak se pohybují po Táboře s přihlédnutím k trvale tíživé dopravní situaci ve městě. "Když jsem jel do poslanecké kanceláře autem, zastavila mě policie s dětmi a ptala se mě, jestli někdy využívám městskou hromadnou dopravu (MHD). Řekl jsem, že s ní jezdím poměrně často, ale v Praze," uvedl poslanec Jaroslav Zvěřina (ODS). Den bez aut považuje jen za symbolickou záležitost, která sama o sobě nic nevyřeší. "Je třeba se spíše zamyslet nad infrastrukturou pro MHD a hromadnou dopravu všeobecně. Dokud nebude mít veřejná doprava jasné přednosti před autem, těžko lze do toho lidi nahnat nějakým gestem." V Táboře Zvěřina buď chodí pěšky, nebo jezdí autem. "Jak mi ale přibývají roky, opotřebované klouby mi už neumožňují upřednostňovat chůzi."
Poslanec Petr Braný (KSČM) ani včera neodložil auto. "Den bez aut je jenom gestem, pokud nepřinese výsledek nekončící v prázdnu. Jinak je to pouze způsob, jak zaměstnat děti místo vyučování. Lidé mého postavení by se spíše měli zasadit o to, aby doprava byla ekologická. Toho se nedosáhne jejím zrušením, ale nastavením pravidel, která by zvýhodňovala auta s vyšší ekologickou známkou. To se u nás zatím nenosí," konstatoval. Je také pro zvýhodnění nákladní železniční dopravy, která by nahradila nespočet malých dodávek zbytečně se prohánějících po Česku. Při poslaneckém dnu v Táboře se zejména z časových důvodů přepravuje výhradně autem. "Dnes jsem na severní Moravě a právě jedu autem. V Praze ve velké míře využívám metro, které je rychlejší. Den bez aut považuji za dobrý způsob osvěty a přesvědčování veřejnosti, aby žila ekologicky," řekl poslanec Miroslav Kalousek (KDU-ČSL).
Při poslaneckém dnu v Táboře se výhradně přepravuje autem, a to především z časových důvodů. "Obyvatelům města se za to omlouvám." Z Chýnova se do senátorské kanceláře Pavel Eybert (ODS) dovezl autem. Měl objednané čtyři návštěvy a cesta nazpátek ho opět čekala, jak jinak, automobilem. "Nic jiného mi nezbývá, veřejná doprava je pro mne zbytečnou časovou ztrátou," hájil se Eybert, jemuž dnes, jak podotkl, nechybí nic jiného, než čas. Rozvoj země s sebou nese rozšiřování osobní i nákladní automobilové dopravy, s čímž se podle senátora nedá nic dělat. "Snad jenom to, že některé úseky měst by mohly mít pěší zóny." "Den bez aut se v rámci možností snažím respektovat. Pokud jde o jeden den, lze to vydržet," řekl poslanec Jan Mládek (ČSSD), "do budoucna by nám měla jít příkladem velká západoevropská města. Například Londýn s mýtným nebo Vídeň s vysokými cenami parkovného." V Praze Mládek dává přednost metru kvůli spolehlivosti. Pokud má poslanecký den v Táboře, jezdí výhradně autem. "Jednak z časových důvodů, ale přiznávám se i k pohodlnosti."