Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Řidiči ignorovali Evropský den bez aut
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR: Den bez aut, Děti Země | Právo | Lucie Fialová | 23. 9. 2003] [tisk]
Na silnicích hlavního města se i včera tvořily obvyklé kolony. Jaké by to bylo, kdyby alespoň v některých ulicích nejezdila auta, včera poznali obyvatelé měst, jež se připojila k Evropskému dni bez aut. V Praze se situace nijak nezměnila. V centru i na hlavních dopravních tazích se pomalu posunovaly šňůry motoristů. Silnice byly přecpané hlavně dopoledne.
Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) magistrát akci podpořil tím, že na pondělí vyhlásil Den MHD. Cestující měli na dopravním podniku a radnicích k dispozici jízdenku, díky níž se v tramvajích, autobusech a v metru mohli pohybovat zdarma. Vojtěch Toman z organizace Děti Země, která iniciativu Evropské komise mj. podpořila podvečerním průvodem po Praze, namítá, že toto není ten správný impuls, aby lidé přestali používat svoje auta. "Praha neudělala vůbec nic," konstatoval. Obavy magistrátu, že zákazem vjezdu do centra by došlo ke kolapsu dopravy, odmítá. "Povodně ukázaly, že to MHD zvládne. Navíc máme metro, které tenkrát nejezdilo," poznamenal. Eva Miklíková z tiskového oddělení policie Právu potvrdila, že volné lístky se na automobilové dopravě vůbec neodrazily, byly i delší kolony proti jiným dnům. Hodně lidí si totiž nechalo návrat z víkendu až na včerejšek. "Pondělky ale bývají většinou kritické," konstatovala. Dětem Země by se např. líbilo, kdyby se Václavské náměstí přeměnilo na zónu bez aut. "Tam nemají co dělat, překážejí, omezují chodce," míní Toman s tím, že řidiči, kteří usedají za volant, myslí jen na své pohodlí a nepřemýšlejí, co způsobí ostatním.
"Auta v centru mi dost vadí. Je to katastrofa, všude zácpy. Nedávno jsem jela pro fotografický papír na Smíchov, a kdybych šla pěšky, dostanu se tam rychleji. Nejhorší je, že v každém autě sedí jeden člověk," zlobí se pětadvacetiletá Lenka, která pracuje v Opletalově ulici. Magistrát by podle ní měl zřídit cyklostezky a vjezd automobilům do centra úplně zakázat. "Kolikrát se tu nedá ani pořádně dýchat. Lidé by měli víc používat MHD. I když na druhou stranu, MHD je taky nouze a bída. Vysoké ceny vůbec neodpovídají úrovni. Člověk si nevybere. Hlasovala bych pro kola a pěší přesuny," přemítá. Také Pražské matky se zlobí, že magistrát se k akci nepřipojil. "Většina lidí má hrůzu z redukce dopravy. Ale zkušenosti odjinud ukazují, že město se stává živějším, obchod kvete," řekla Právu. Letos členky sdružení v rámci týdne mobility, jehož je den bez aut součástí, zkontrolovaly v okolí svého sídla v Praze 2, jak vozidla parkují. "V bezprostředním okolí Tylova náměstí jsme zaznamenali ve dvou hodinách dopravní špičky 45 automobilů, které jejich řidiči zaparkovali na chodníku v rozporu s předpisy," tlumočila výsledky zkoumání. Důvodem podle ní není jen to, že policie auta nekontroluje, ale že to zkrátka nestíhá. "Doprava je nadbytečná a přelívá se ze silnice na chodník," vysvětlila.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu