Účast veřejnosti na přípravě dopravní infrastruktury v ČR »popelkou«? [plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR, Vliv na životní prostředí – ČR | Haló noviny | Jan Zeman | 24. 9. 2003] [tisk] Před několika dny se uskutečnil seminář nazvaný »Účast veřejnosti na přípravě dopravní infrastruktury«. Prostor pro něj poskytl Senát, peníze holandské velvyslanectví. Účastnil se i holandský ministr, jeden zemský a jeden městský radní (všichni pro dopravu a územní rozvoj) a další.
Pohled »za humna« Účast veřejnosti na rozhodování o rozvoji dopravní infrastruktury patří v Holandsku k samozřejmostem. Na hlas odborné i laické veřejnosti v Holandsku politici slyší. Holandští hosté nás mimo jiné seznámili s problémem dostavby jedné dálnice přes jednu »citlivou« oblast. Diskuse o tomto záměru se protáhla na plných 29 let. Nevedla se ve stylu neurvalého vydírání veřejnosti dálniční lobby za podpory zdivočelých místních politiků pod v ČR nechvalným heslem: »Stavbou dálnice za rozvoj našeho regionu a běda tomu, kdo nesouhlasí«. Navzdory její vleklosti ji nikdo nepovažoval za ztrátu času.
A co v české kotlině? Odpolední část semináře byla věnována dvěma aktuálním problémům, které nerozhodlo ani posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Jde o problém výstavby vnějšího okruhu Prahy středem šestitisícové městské části Praha-Suchdol, jehož únosnost pro životní prostředí EIA nepotvrdila. Potvrdila ale z hlediska životního prostředí vhodnost tzv. severní varianty vnějšího okruhu, která Vltavu překračuje u obce Řež. To ale nebrání hordám pražských politiků dál lámat Suchdolské, kteří pochopitelně tento v prvé řadě pro ně zhoubný projekt rozhodně odmítají. Jde i o problém výstavby moderní městské železnice z Prahy Masarykova nádraží na nové letiště v Ruzyni. EIA prokázala, že by jeho realizace citelně zlepšila životní prostředí na Praze 6 a 7. To ale nebrání vedení radnice Prahy 6 a jí zorganizované iniciativy »Chceme metro, ne rychlodráhu« tento projekt sabotovat, předstírajíce důvod ochrany životního prostředí. Že by na investiční i provozní náklady enormně nákladné metro nemělo na letiště v Ruzyni dost cestujících (při optimálním rozvoji letiště lze čekat asi 15.000 cestujících/hodinu ve špičce, nikoliv např. skripty ČVUT z roku 1998 požadovaných 40.000–50.000 cestujících/hodinu ve špičce, v praxi se připouští i mírně nižší tok cestujících), nevadí. Jistě, pokud není politická vůle respektovat platné zákony a zdravý rozum, nemůže sebelepší EIA pomoci problémy efektivně řešit.
Problémy se berou za špatný konec V diskusi vystoupil i předseda kontrolního výboru Zlína A. Cekota. Na Zlínsku se zvažují 3 různé dálnice a nikdo neví, která z nich je lepší. Státovka Otrokovice-Zlín pod náporem aut kolabuje denně a brzdí i městské trolejbusy. Je jistě dobře, že se ve Zlíně zamýšlí nad vedením dálnic v regionu. Není příliš dobře, že problém berou ze špatné strany. Totiž, žádná dálnice vedoucí poblíž Zlína neovlivní neúnosnou situaci na státovce Otrokovice - Zlín, jejíž rozšíření neumožňuje hustá zástavba. Základem řešení není dálnice mimo Zlín a už vůbec ne dálnice přes Zlín. Je jí zásadní modernizace železnice Otrokovice - Zlín-Přítluky v délce 15 km. Kromě tří nově postavených a čtvrté stavěné železniční zastávky jde o zdvoukolejnění trati (vzhledem k hustému zastavění ani to nebude snadné, nelze vyloučit, že nezbude než se spokojit jen s jejím částečným zdvoukolejněním), její opravě na normované parametry a elektrifikaci, aby mohly po ní vlaky jezdit v hustém taktovém intervalu. Určitou pomocí by bylo i prodloužení lokálky z Vizovic do Valašské Polanky na hlavní trať a Slovensko, oč usiloval již Baťa. Je dobře, že Zlínský kraj se rozhodl územně chránit její trasu.
Veřejnost obtížným hmyzem? Na semináři přišel na přetřes i tzv. zákon o dálnicích jako veřejně prospěšných stavbách, předložený skupinou poslanců. Všechny kdy v ČR uvažované dálnice má prohlásit za veřejně prospěšné trasy bez ohledu na jejich účelnost a platné zákony. Že pak bude EIA i územní řízení fraškou, když by o jejich trase rozhodl zdivočelý parlament, prý nevadí. EIA nebude moci neúnosnou trasu příliš ovlivnit, pokud by bylo stanovena jako závazná. Možné posunutí trasy dálnice o několik desítek či stovek metrů v případě jejího špatného trasování v územním řízení její hlavní problémy obvykle neřeší. Že bude ze hry vyřazena veřejnost a tím bude hrubě pošlapána demokracie? To prý také nevadí. Stejně se v takových případech s veřejností zachází jak s obtížným hmyzem a pod hesly o svobodě a demokracii se buduje mafiánská republika.