Benzin, nebo nafta? [plný text článku | kategorie: Automobilismus – ČR | MF Dnes | Miroslav Hájek, František Kučera | 24. 9. 2003] [tisk] Věčné dilema má své řešení, vyžaduje však chvíli počítat. Se vzrůstající oblibou vozů s naftovými motory se vyskytuje stále častěji otázka, co je výhodnější: benzin, nebo nafta? Odpověď je zdánlivě dost jednoduchá: naftový nebo správně vznětový motor je v dnešní podobě v mnoha ohledech už lepší. Ale...
Přednosti dieselů Naftový motor vyniká vysokým točivým momentem využitelným v širokém rozsahu otáček, který je i nositelem dynamických vlastností vozu a určitého jízdního komfortu. Vyznačuje se i nízkou spotřebou, a navíc dosud ještě nižší cenou nafty. Naproti tomu k nevýhodám patří konstrukčně daná vyšší hlučnost i možné problémy s kvalitou paliva a se startováním v zimním období. Také pořizovací cena aut s dieselmotorem je vyšší než stejně výkonného vozu s benzinovým motorem. To se zobrazuje i v cenách ojetých vozů: s naftovými motory jsou vyšší. Ale přitom se prodávají lépe.
Benzin souboj nevzdává Benzinové motory jsou naopak lehčí a dávají možnost využití trochu většího užitečného zatížení vozu. Jsou zatím i čistší a ohleduplnější k životnímu prostředí vzhledem k pevným částicím ve výfukových plynech dieselů. Špatná pověst kouřících výfuků však už neplatí pro diesely nejnovější konstrukce. Ty mají kouřivost podstatně nižší a jsou i méně hlučné.
Rozhodují počty Jaký vůz je tedy výhodnější? Odpověď není zcela jednoznačná. Rozhodují tři faktory: pořizovací cena vozu, spotřeba a provozní náklady, využití vozidla podle počtu ujetých kilometrů za rok. Z těchto tří hodnot je možné určit přibližnou cenu za jeden ujetý kilometr. Ta bude hlavním měřítkem pro hodnocení toho, který motor volit. A nutno připomenout i zmíněný komfort vozů s dieselmotory, když díky většímu točivému momentu s lepším průběhem v širokém rozsahu otáček není třeba tak často řadit jako u motoru na benzin. Pro názornost volíme porovnání mezi vozy Škoda Fabia v základní výbavě se dvěma motory: s benzinovým 1.4/74 kW a naftovými 1.9 TDI/74 kW. Počítáme se stejnými náklady na servis, údržbu a povinné ručení přibližně, které do přibližné ceny za jeden kilometr nezahrnujeme.
Srovnání nákladů za benzin/naftu
Srovnávací parametr
Benzinová Fabia Comfort 1.4/101 koní
Naftová Fabia Comfort 1.9 TDI/101 koní
Pořizovací cena vozu (Kč)
393.900
453.900
Průměrná spotřeba (l/100 km)
6,6
4,9
Přibližná cena za ujetý 1 km
1,65 Kč
1,10 Kč
Náklady – 5.000 km/1 rok
8.250 Kč
5.500 Kč
Náklady – 30.000 km/1 rok
49.500 Kč
33.000 Kč
Přibližná cena ojetého vozu po 5 letech a 30 000 km
140.000 Kč
181.000 Kč
Co tabulka říká: Při srovnatelných nákladech na údržbu se vyplatí stejně silný naftový motor po ujetí více než 100.000 km (přesně 109.000). Pro toho, kdo ujede ročně 5.000 km, se rozdíl v pořizovací ceně vrátí za 22 let. Tomu, kdo najede 30.000 km ročně, se rozdíl vrátí po necelých čtyřech letech.