Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Benzin, nebo nafta?
[plný text článku | kategorie: Automobilismus – ČR | MF Dnes | Miroslav Hájek, František Kučera | 24. 9. 2003] [tisk]
Věčné dilema má své řešení, vyžaduje však chvíli počítat. Se vzrůstající oblibou vozů s naftovými motory se vyskytuje stále častěji otázka, co je výhodnější: benzin, nebo nafta? Odpověď je zdánlivě dost jednoduchá: naftový nebo správně vznětový motor je v dnešní podobě v mnoha ohledech už lepší. Ale...
Přednosti dieselů
Naftový motor vyniká vysokým točivým momentem využitelným v širokém rozsahu otáček, který je i nositelem dynamických vlastností vozu a určitého jízdního komfortu. Vyznačuje se i nízkou spotřebou, a navíc dosud ještě nižší cenou nafty. Naproti tomu k nevýhodám patří konstrukčně daná vyšší hlučnost i možné problémy s kvalitou paliva a se startováním v zimním období. Také pořizovací cena aut s dieselmotorem je vyšší než stejně výkonného vozu s benzinovým motorem. To se zobrazuje i v cenách ojetých vozů: s naftovými motory jsou vyšší. Ale přitom se prodávají lépe.
Benzin souboj nevzdává
Benzinové motory jsou naopak lehčí a dávají možnost využití trochu většího užitečného zatížení vozu. Jsou zatím i čistší a ohleduplnější k životnímu prostředí vzhledem k pevným částicím ve výfukových plynech dieselů. Špatná pověst kouřících výfuků však už neplatí pro diesely nejnovější konstrukce. Ty mají kouřivost podstatně nižší a jsou i méně hlučné.
Rozhodují počty
Jaký vůz je tedy výhodnější? Odpověď není zcela jednoznačná. Rozhodují tři faktory: pořizovací cena vozu, spotřeba a provozní náklady, využití vozidla podle počtu ujetých kilometrů za rok. Z těchto tří hodnot je možné určit přibližnou cenu za jeden ujetý kilometr. Ta bude hlavním měřítkem pro hodnocení toho, který motor volit. A nutno připomenout i zmíněný komfort vozů s dieselmotory, když díky většímu točivému momentu s lepším průběhem v širokém rozsahu otáček není třeba tak často řadit jako u motoru na benzin. Pro názornost volíme porovnání mezi vozy Škoda Fabia v základní výbavě se dvěma motory: s benzinovým 1.4/74 kW a naftovými 1.9 TDI/74 kW. Počítáme se stejnými náklady na servis, údržbu a povinné ručení přibližně, které do přibližné ceny za jeden kilometr nezahrnujeme.
Srovnání nákladů za benzin/naftu

Srovnávací parametr

Benzinová Fabia Comfort
 1.4/101 koní

Naftová Fabia Comfort
1.9 TDI/101 koní

Pořizovací cena vozu (Kč)

393.900

453.900

Průměrná spotřeba (l/100 km)

6,6

4,9

Přibližná cena za ujetý 1 km

1,65 Kč

1,10 Kč

Náklady – 5.000 km/1 rok

8.250 Kč

5.500 Kč

Náklady – 30.000 km/1 rok

49.500 Kč

33.000 Kč

Přibližná cena ojetého vozu po 5 letech a 30 000 km

140.000 Kč

181.000 Kč


Co tabulka říká: Při srovnatelných nákladech na údržbu se vyplatí stejně silný naftový motor po ujetí více než 100.000 km (přesně 109.000). Pro toho, kdo ujede ročně 5.000 km, se rozdíl v pořizovací ceně vrátí za 22 let. Tomu, kdo najede 30.000 km ročně, se rozdíl vrátí po necelých čtyřech letech.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu