Ministerstvo dopravy o jiných trasách D8 jednat nebude [plný text článku | kategorie: Dálnice – D8 | Dopravní noviny | čtk | 25. 9. 2003] [tisk] Dálnice D8. Ministerstvo dopravy nebude jednat o jiných variantách trasy dálnice D8 přes České středohoří. "Nemůžeme a nebudeme jednat o žádné jiné variantě, která by vrátila jednání o dálnici o pět let zpátky," řekl minulý týden náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. Územní rozhodnutí pro průchod Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří vydal ústecký krajský úřad v březnu letošního roku. "Stavební povolení vydá ministerstvo dopravy," uvedl Jiří Kubínek. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má podle pokynů ministerstva v rámci přípravy projektové dokumentace pro stavební povolení zvážit možnosti zasazení dálnice do krajiny. Proti kritice ombudsmana Otakara Motejla, že při plánování dálnice došlo k chybám, minulý týden vystoupil náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák. "Napíšu stížnost na ombudsmana. Při svém hodnocení dálnice vycházel z neúplných a zavádějících informací," řekl Jiří Novák.
Podle ombudsmana ŘSD předložilo ministerstvu životního prostředí pouze jeden návrh trasy. "Variant bylo několik. Vybrána byla taková, která nejméně škodí životnímu prostředí," uvedl generální ředitel ŘSD Petr Laušman. Spor o průchod dálnice Českým středohořím rozpoutala ekologická sdružení. Jejich žalobu proti územnímu rozhodnutí o stavbě dálnice D8 přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří bude řešit Krajský soud v Ústí nad Labem.
Zahájena výstavba prvního tunelu Minulý týden Společnost Metrostav u Petrovic na Ústecku zahájila stavbu tunelu Panenská, který je součástí trasy dálnice D8 a je zároveň prvním dálničním tunelem v České republice. "Tunel má dva tubusy a je dlouhý zhruba dva kilometry," upřesnil při zahájení stavby mluvčí Metrostavu František Polák. Tunel má být dokončen v roce 2006. Zástupci české a saské vlády minulý týden přiznali, že postavit dálnici do roku 2005, jak si předsevzali, ani jedna strana nestihne. "Termín jsme o rok posunuli, je to však naposledy," prohlásil před členy místních samospráv náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. Náklady na stavbu tunelu se pohybují okolo 4,5 miliardy Kč. Peníze půjdou ze Státního fondu dopravní infrastruktury. "Předpokládáme, že stavbu budeme financovat i z úvěru od Evropské investiční banky," řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.