Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Regionu mají pomoci cyklostezky
[plný text článku | kategorie: Cyklistika – ČR | Deník Lučan | Aleš Kassal | 25. 9. 2003] [tisk]
V horizontu několika let mají na území okresu Louny vzniknout tři významné cyklostezky. V rámci projektu nazvaného Chmelovelo jsou určené především pro rozvoj turistického ruchu a připomínky regionálních tradic. Celkem 160 kilometrů plánovaných cest pro cyklisty si klade za cíl propojit území od Ohře k Labi, Berounce a Střele a navázat na další cyklostezky v sousedních regionech. Chmelovelo je nyní v samém počátku. Některé úseky jsou již vytýčené, další se připravují, shánějí se potřebné peníze. Orientační rozpočet na všechny tři hlavní trasy se pohybuje kolem 150 milionů korun. Vzorem pro Chmelovelo se staly Moravské vinařské stezky, jež přivádějí už čtyři roky do regionu velké množství turistů. Díky penězům, které tam nechávají za pobyt a služby, se rozvíjí malé a střední podnikání, přibyly pracovní příležitosti a dochází k obnově kulturního dědictví spojeného s vinařstvím. Navíc jde o druh turistiky šetrné k životnímu prostředí.
"My samozřejmě sázíme na tradice spojené s chmelem, pivem a s nimi související unikátní architekturou," uvedla Ing. Alena Holienčinová, manažerka úvodní fáze projektu Chmelovelo. Ten je společným dílem občanského sdružení Chrámu chmele a piva a Nadace Partnerství, jež poskytla první finance na rozjezd. Trasa Chmelovelo 1 propojí úsek od Žatce po Libochovice. Protíná místa podél toku a měla by se stát jedním z článků cyklistické tepny směrem k Labské vinařské cyklostezce a ke hranicím se SRN. Chmelovelo 2 (propojení Ohře s Berounkou) bude začínat z úseku připravované trasy Žatec - Postoloprty; skončí v Rakovníce, přičemž projde Přírodním parkem Džbán. V současnosti obce Staňkovice, Zálužice a Lišany žádají o peníze z programu obnovy venkova na projektování stezek. Chmelovelo 3 probíhá Podbořanskem, respektive propojí Nechranickou přehradu s Blatnem a naváže na další trasy směrem ke Střele. Část tras povede po lesních a polních cestách, jež se musejí upravit, další po existujících místních komunikacích a silnicích.
"Na stezky se vypracovávají tzv. vyhledávací studie. Ty jsou výchozím dokumentem pro následná územní a stavební řízení. Současně se v nich stanovují trasy tak, aby se maximálně dbalo na bezpečnost cyklistů nebo i pěších, jež se po nich budou pohybovat - to je pro nás zásada číslo jedna," doplnila Alena Holienčinová. Že by stezky mohly regionům prospět, si myslí i představitelé obecních a městských úřadů. Přesvědčila je o tom návštěva Moravy v minulých dnech, při které od svých jihomoravských kolegů slyšeli především o enormním nárůstu počtu turistů. Ti samozřejmě vnášejí do regionů svoje peníze. "I když se nemůžeme srovnávat s jihem Moravy plným sklípků, i my můžeme leccos nabídnout. A je to samozřejmě příležitost i pro podnikatele, aby poskytli uživatelům cyklotras svoje služby. Ale věříme, že i oni se připraví a případně také přizpůsobí požadavkům a nárokům zákazníků," myslí si Radek Reindl, místostarosta Podbořan. Obce na Podbořansku již podaly žádost o dotaci, aby mohly uhradit vyhledávací studii.
Prostředky ve výši dvě stě tisíc korun již obdržely. O tom, že projekt nepodceňují, svědčí související "minizáměry". Na základní trasu Chmelovela chtějí totiž navíc navázat několika odbočkami do zajímavých koutů své oblasti, což mohou být třeba rozhledna v Kryrech, hrázděnka ve Skytalech či unikátní zámek v Nepomyšli. "Každopádně stojí za to, abychom zkusili tento projekt realizovat. Po tom, co jsme viděli na Moravě, je zřejmé, že svůj význam to určitě má. U nás to ale bude komplikovanější, s tím musíme počítat," míní Josef Kříž, starosta Nepomyšle. Vybudování cyklostezek podle odhadů představuje desítky milionů. Už dnes ale chtějí některé obce či sdružení srazit konečnou cenu díky úpravám cest se zaměstnáním osob na alternativních trestech či využitím již existujících kvalitních cest Lesů ČR. "Bude to samozřejmě běh na dlouhou trať," je si vědom podbořanský místostarosta. Financování ale nezůstane jen na obcích či jejich sdruženích. Na Moravě či v zemích, kde se už tyto trasy nazývané Greenways (Zelené stezky) realizovaly, přispěly kromě obcí i strukturální fondy, vyšší územně-správní celky a ze svých programů i různá ministerstva.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu