Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Den bez aut opticky nebylo vidět
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR: Den bez aut, Děti Země | Haló noviny | jz | 26. 9. 2003] [tisk]
V pátek před týdnem 2003 Děti Země zorganizovaly již 11. ročník Dne bez aut, tentokrát pod heslem: »Nejezděte, prosím, alespoň tento den autem.« Důvody pořádání této akce se nezměnily - rostoucí záplava aut podstatně zhoršující životní prostředí a odklon od veřejné dopravy v důsledku špatné dopravní politiky po r. 1989. Podstatné zhoršení péče o veřejnou dopravu po r. 1989 vedlo ekology k organizování Dne bez aut v ČR i v Praze. Předchůdcem celostátního Dne bez aut byl 21. březen 1990 v Praze. První Den bez aut v Praze se konal v březnu 1990. I když ho dokonce osobně podpořil tehdejší ministr životního prostředí B. Moldan jízdou na kole do práce, nemohl kolo pro dopravu po Praze ostatním příliš doporučit: je to o zdraví, vzhledem k množství exhalací a hluku, a o život vzhledem k množství neukázněných řidičů aut.
Malá rekapitulace
V roce 1991 zkoušeli organizátoři Dne bez aut zastavit provoz na Severojižní magistrále. Marně. Úspěchem prý bylo, že přitom nikdo nebyl přejet automobilem. Podobně probíhaly i dny bez aut v dalších letech. Přestože v některých městech toho dne jezdila městská hromadná doprava zdarma, přestože ekologové na Den bez aut prováděli demonstrační jízdy na kolech, přestože se na Den bez aut zavazovaly ty či ony významné osobnosti auto nepoužít, na silnicích aut neubylo opticky ani reálně. Stejně tak bezohledných řidičů. Výjimkou byl nedobrovolný den bez aut, který se v některých částech Prahy protáhl na půl roku, v důsledku zaplavení včas nezavřeného metra katastrofální povodní v srpnu 2002. Dne 14. srpna 2002 Praha ztuhla v úžasu: to kulminovala povodeň. Když voda začala opadávat, ztuhla zděšením: v dopravě zejména nad zatopením centrální části metra, dále nad poničenými silnicemi a některými tramvajovými tratěmi při Vltavě. Protože metro v centrální části Prahy nemohlo celé měsíce jezdit, musela se dát absolutní přednost tramvajím a autobusům MHD a tím pro auta uzavřít silnice na nábřeží Vltavy, pokud si jejich uzavření nevynutilo poškození povodní. Nejponičenější Karlín byl bez jakékoliv dopravy.
Dráhy pomohly řešit krizi
Dopravní katastrofu v Praze zmírnily České dráhy zavedením dvou kyvadlových linek. Mohly by udělat víc, kdyby příslušné železniční zastávky (zejména Nusle, Kačerov, Rajská zahrada, Karlín a Krejcárek) byly postaveny a jiné byly lépe lokalizovány. Doprava v řadě čtvrtí popovodňové Prahy byla tristní. Lidé byli zejména ve špičce namačkáni do řady tramvají a autobusů jako sardinky, cestující utrpěli velké i malé ztráty času, nervózní byli i pracovníci MHD. Zmateni byli cestující, když tramvaj jela jinudy, než byli zvyklí. Nejvíc byli postiženi občané, bydlící či pracující v povodněmi postižených čtvrtích a ti, kteří dřív jezdili přes celou Prahu pohodlně a rychle metrem. Špatně na tom byli i řidiči, neboť pro auta byly přes Vltavu v provozu jen čtyři mosty. Fronty aut na Severojižní magistrále či jižní spojce doháněly mnohé řidiče k zoufalství, k zuřivosti, k agresivitě. Zácpy aut zhoršovalo i jinak potřebné částečné zprovoznění dálničního mostu přes Berounku v Lahovicích a dalších, postupně do provozu znovu uváděných silnic. Ano, výrazně ubylo aut, zejména ve čtvrtích Prahy při Vltavě. S nimi ubylo i exhalací, hluku a stresu. Chodci si oddechli. Mnozí zjistili, že řadu cest lze pořídit rychleji pěšky nebo na kole. V oblastech s omezenou až vyloučenou silniční dopravou prudce přibylo cyklistů. Ohrožováni řidiči byli nyní mnohem méně. S postupnou obnovou provozu zatopených úseků metra a dalších komunikací se vracela do centra Prahy veřejná doprava i auta. Na základě povolení i bez něj.
Sliby - chyby
Sliby pražských radních o trvalé preferenci městské hromadné dopravy zůstaly jen na papíře. Letos opět v této situaci ekologové Děti Země vyhlásili na 19. září Den bez aut. V Praze byl opět málo úspěšný, resp. ho opticky nebylo vidět. Že to nejde? Ale jde. Řidiči v Bruselu, jenž celá desetiletí vypouští odpadní vody bez čištění do moře, na letošní den bez aut vesměs auta nechali doma, takže po mnoha letech Brusel prožil klidný den. Zapřemýšleli jste, zda jste opravdu auto 19. září 2003 museli použít?
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu