Současný stav projektu REGIOTRAM NISA [plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR | Dopravní magazín | Tomáš Krebs, DP města Liberce | 26. 9. 2003] [tisk] V návaznosti na předchozí Dopravní magazín, kde jsme přinesli materiál o lehkých kolejových vozidlech schopných provozu na tramvajových i železničních tratích - tzv. tramvlacích, se v tomto čísle věnujeme možnostem uplatnění tohoto systému v ČR. Nejprve se tedy podívejme na zatím nejznámější projekt - REGIOTRAM NISA.
Mezinárodní projekt REGIOTRAM NISA je zařazen mezi pět priorit Libereckého kraje. Jeho cílem je zajistit kvalitní regionální veřejnou dopravu jako plnohodnotnou alternativu k individuální automobilové dopravě. Charakteristickým rysem je propojení železniční a tramvajové infrastruktury, umožňující prostřednictvím provozu vozidel typu TramTrain zavedení smíšeného provozu na železničních tratích. Tak bude umožněno bezpřestupné dopravní spojení mezi příměstskými oblastmi a centry spádových měst v regionu. Připravované řešení zahrnuje pás osídlení podél řeky Nisy, tj. osu Zittau - Hrádek nad Nisou - Liberec -Jablonec nad Nisou -Tanvald -Harrachov - Jelenia Gora s odbočnými větvemi Tanvald - Železný Brod, Smržovka - Josefův Důl, Liberec -Frýdlant, Raspenava -Bílý Potok pod Smrkem a s budoucím napojením České Lípy, Turnova a dalších blízkých regionálních center. V roce 2003 financuje celou přípravu projektu REGIOTRAM NISA Liberecký kraj z vlastních zdrojů, přičemž je počítáno s náklady ve výši 11 milionů korun. Nejdůležitějším letošním úkolem pak je výběr samotného koordinátora projektu v podobě konkrétního právního subjektu.
Za tímto účelem vypsal v červenci Liberecký kraj prostřednictvím firmy Compet Consult obchodní veřejnou soutěž na "Řízení a koordinaci projektu REGIOTRAM NISA". Vybraný uchazeč bude v rámci plnění zakázky zajišťovat především řízení celého projektu ve všech fázích jeho přípravy a zahájení jeho realizace do zahájení provozu prvních etap projektu. Úkolem koordinátora bude zajistit kompletní územní a technickou dokumentaci projektu od počátečních analýz a průzkumů, přes dopracování studie proveditelnosti projektu až po realizační projektovou dokumentaci včetně získání všech potřebných povolení a rozhodnutí v rámci územního a stavebního řízení, dále ekonomické a marketingové řízení projektu s cílem získat další obchodní partnery a zdroje pro financování projektu, příprava podkladů a technická pomoc při výběru dodavatelů stavebních částí projektu včetně technického dozoru investora a v konečné fázi zajištění všech potřebných kroků k zahájení provozu systému. Protože v době uzávěrky časopisu DM nebylo toto výběrové řízení právně dokončeno, vrátíme se k projektu REGIOTRAM NISA v příštím čísle podrobněji.